Donderdag 17 november 2011
Er moet worden bijgestuurd in de huidige verkeerssituatie in Lommel, die anderhalf jaar geleden werd ingevoerd. Dat zegt CD&V in een persmededeling. "Het is duidelijk dat de Kerkstraat dringend aan zuurstof toe is en een betere oplossing voor de Kerkstraat zou ook een gedeeltelijke ontlasting kunnen betekenen voor de Stadslaan," zegt fractieleider Jan Bouly. Bovendien is er nog geen concrete timing voor de sleuteldossiers Kattenbos/Balendijk en ontsluiting via de Ring. Een oplossing voor beide dossiers is noodzakelijk voor een evenwichtige oplossing voor het verkeer in Lommel, aldus CD&V.
In verband met de dossiers Kattenbos/Balendijk en Ring vernam CD&V bij de hogere instanties dat er nog steeds geen concrete timing is. Wel bleek dat de inspectie van Financiën voor de N71-769 (ringlaan en verbinding ringlaan-rotonde Lommel Werkplaatsen) een negatief advies heeft gegeven. Reden waarom een nieuw voorstel tot gunning van een studieopdracht herinrichting kruispunt wordt ingediend.
Wat betreft de omleiding naar Kattenbos is er sinds het najaar een verantwoordingsnota met onder meer de visie van de stad Lommel. De nota komt nu op de tafel van de gemeentelijke begeleidingscommissie. Daarna worden de uitwerking, netwerkkeuzes en concepten vastgelegd.
Volgens CD&V heeft deze partij in november 2009 en mei 2010 zelf een haalbare tussenoplossing voorgesteld: van de Kerkstraat een verkeersluwe straat maken, zonder daarom de Kerkstraat vanaf de rotonde onbereikbaar te maken. Bouly: "Reden voor deze tussenoplossing: de drie randvoorwaarden voor de drastische wijziging die het stadsbestuur sinds juni 2010 doorvoerde waren niet vervuld, namelijk de ontsluiting van de Ring, een nieuwe verbinding Kattenbos/Balendijk en extra parkeergelegenheid. Zoals geweten ging het stadsbestuur in juni 2010 toch over tot drastische wijzigingen en brak aldus met de logica van het actieplan van februari 2010. Nu er na bijna anderhalf jaar nieuwe verkeerssituatie nog altijd geen concrete timing is voor de bovenlokale Lommelse verkeersdossiers, dringt een bijsturing zich meer dan ooit op."