Het laatste deel over onze gemeentebelastingen, met deze keer aandacht voor o.a. de personenbelasting, de belasting op administratieve stukken en leegstand. Eerst de personenbelasting: deze is vastgesteld op 6%, terwijl de opcentiemen op de onroerende voorheffing 819 opcentiemen bedragen. Voor afval kan u gratis terecht op het recyclagepark voor papier, glas, pmd, kga, autobanden, kunststoffen, metalen, textiel en eps. Voor bouwpuin betaalt u 0,025 euro per kilo, voor groenafval 0,05 euro per kilo, voor asbest en gipsplaten 0,08 euro per kilo en voor grofvuil 0,18 euro per kilo. De kohierbelasting voor de ophaling van afval bedraagt 67,50 euro voor een eenpersoonsgezin tot 92,50 euro voor een vierpersoonsgezin of meer.
Voor gebouwen die minstens 12 opeenvolgende maanden zijn opgenomen in het leegstandsregister betaalt u 990 euro per gebouw. Voor het vervoeren van gevangenen (!!!), loslopende of verdwaalde dieren naar het asiel of de eigenaar betaalt u 75 euro per tussenkomst. Voor begravingen zijn er vele zaken voor inwoners van onze stad gratis, maar kosten ze wél geld voor niet-Lommelaars. Voor huwelijken tijdens de openingsuren van het stadhuis betaalt u 25 euro per half uur. Voor huwelijken buiten het stadhuis (Sahara, Burgemeesterspark, molen, Barrierspark, Raadhuis of Astridpark) betaalt u 150 euro.
Om af te sluiten nog enkele bedragen die u moet betalen voor administratieve stukken:
- stedenbouwkundig attest: 40 euro
- uittreksel planningsregister: 20 euro per kadastraal perceel
- aflevering conformiteitsattest: 50 euro
- identiteitskaart: wettelijk tarief bepaald door FOD Binnenlandse Zaken + 5 euro
- huwelijks- en samenlevingsboekjes: 20 euro
- internationaal paspoort: wettelijk tarief bepaald door FOD Buitenlandse Zaken + 2,50 euro
- elektronisch rijbewijs: wettelijk tarief FOD Mobiliteit + 5 euro
- vuurwerkvergunning: 2,50 euro
Wij hopen u met deze reeks een (beperkt) overzichtje gegeven te hebben van de wijze waarop de stad een groot deel van haar inkomsten haalt!