Weet u het nog? In de avond van 27 juni verplaatste
ZF Wind Power in het Kristalpark een 220 ton zwaar
prototype van het aandrijfsysteem van een offshore-windturbine, de eerste volledig geassembleerde
Blue Marlin, naar het kanaal Bocholt-Herentals, een afstand van zowat 3 kilometer. De bedoeling was na te gaan of er onderweg, tussen de fabriek en het kanaal, nog pijnpunten zouden opduiken, en welke dat waren. Dit om in de toekomst in opdracht van de klant regelmatig zulke ultrazware "powertrains" op transport te kunnen zetten. Want de Blue Marlin moet in offshoreparken op zee gaan draaien.
Het prototype van de Blue Marlin was het eerste van een nieuwe generatie versnellingskasten waarin de motor en de aandrijvingen zijn ingebouwd, vernamen we bij ZF.
We hadden die avond een fotograaf ter plaatse, maar ons werd strikt verboden om foto's te maken.
Vandaag werd bekend dat ZF Wind Power samen met zijn partner Vestas voor het eerst zo'n volledige V236-15.0 MW Powertrain via het kanaal (en daarna via de haven van Antwerpen naar de zee)
heeft verscheept. Het is wereldwijd de eerste keer dat een product van deze omvang in één keer getransporteerd wordt.
De eerste powertrains - de volledige aandrijflijn van een turbine, met de
tandwielkast, de generator en de as met hoofdlagers die de verbinding
maakt tussen de wieken en de tandwielkast - zijn bestemd voor Denemarken. Vanaf 2024 zal ZF Wind Power meerdere powertrains per dag via een
binnenschip van de fabriek in Lommel naar de haven van Antwerpen
verschepen. In Antwerpen wordt een zeeschip compleet geladen met
aandrijflijnen op weg naar een internationale bestemming. Dat spaart veel tijd en kosten uit. (Video: ZF Wind Power)