Morgen organiseert het stadsbestuur de
langste en warmste telefoonlijn van het land. “Meer dan 60 vrijwilligers van een 20-tal verenigingen bellen vanuit 4 telefooncentrales of vanuit hun eigen hoofdzetel naar Lommelaren,
om te vragen hoe het écht met hen gaat,” zegt burgemeester Bob Nijs. “Een goed gesprek kan je leven veranderen, of je gewoon een heel fijn gevoel geven. En hoewel iedereen nood heeft aan veerkrachtige gesprekken, voeren we ze te weinig. Daar willen we verandering inbrengen.”
Met dit project wil de stad bijdragen tot het welzijn van alle Lommelaren door échte gesprekken te voeren. “Te vaak hebben we het over de dagelijkse sleur en vragen we niet oprecht hoe het met een ander gaat of is er geen tijd om stil staan bij wat er speelt,” zegt schepen van lokaal sociaal beleid Nancy Bleys. "Met de langste telefoonlijn willen we bewust tijd maken voor elkaar, samen lachen en huilen als medicijn voor meer verbondenheid.”
Bij dit unieke project zijn verschillende partners betrokken. “Iedereen was meteen enthousiast om mee te doen,” zegt schepen van buurtwerking en seniorenbeleid Dirk Vanderhoydonks. “De armoedeverenigingen zoals Sint-Vincentius, Akindo en Het Gouden Hart bellen vanuit hun eigen locaties naar al hun cliënten. Daarnaast richten we vier belcentrales in. In het Huis van de Stad, basisschool ‘t Stekske, CC De Adelberg en het Huis van de Wereld bellen vrijwilligers van Okra, Samana, Neos en Femma samen met medewerkers van het Huis van de Mens, de stadsdiensten en het schepencollege naar Lommelaren om te luisteren naar hun verhaal.”