We naderen het einde van deze reeks interviews met onze Lommelse partijvoorzitters. De vraag die vandaag voorligt is: wat iedere partij de laatste twee jaar van deze legislatuur nog wil bereiken.
CD&V - Bram JansenHet dossier waar volgens mij het hardst aan gewerkt is, is de
Rondweg. De nodige gronden zijn verworven om met de eerste fase te kunnen beginnen. Het hangt enkel nog van de procedures af wanneer de schup de grond in kan. Wat ons betreft liever gisteren dan morgen, maar we hebben de timing niet volledig zelf in handen. We werken al aan de volgende fases om via de Rondweg ook daadwerkelijk Lommel rond te kunnen rijden.
We bouwen Lommel uit als
fietsstad. De schoolomgevingen en -routes maken we veiliger. De meest dringende schoolomgevingen komen eerst aan de beurt. Die van Heeserbergen is al aangepakt en de volgende plannen liggen klaar of zijn in opmaak. Daarnaast komen er vier fietsboulevards: de eerste die aangelegd wordt is fietsboulevard Noord, die een veilige verbinding zal vormen tussen het centrum en de Soeverein.
Onze buurten vinden we bijzonder belangrijk. Enkele voorbeelden van
buurtgerichte initiatieven: in de Kolonie is een wijkteam opgericht dat verschillende leuke activiteiten organiseert en de omgeving van de Kom krijgt een facelift; op Lutlommel wordt een heuse sport- en recreatiezone uitgebouwd en op Kattenbos komt er een kleine
wildernis ter hoogte van de Hoeverstee. In elke wijk willen we het verschil maken. Ook voor buurt- en straatverenigingen voorzien we een extra aanbod om nog meer te ‘buurten’, zoals alleen wij in Lommel dat kunnen.
N-VA - Bob BergmansDe bouw van het
jongerencentrum willen we met deze meerderheid in deze legislatuur graag nog verwezenlijken. Voorts zullen we, als een goede huisvader, zorg dragen voor
gezonde stadsfinanciën in deze woelige tijden. Ondanks de hoge inflatie en de dreiging van een economische recessie bewaken we een goed evenwicht tussen onze exploitatie- en investeringsuitgaven.
Tot slot zou het bijzonder mooi zijn als we ook nog een grondige aanvang kunnen maken met de realisatie van de
Rondweg.Samen/Vooruit - Kris VerduycktWij hopen dat de meerderheid ons voorstel rond een
investeringsbudget voor onthaalmoeders steunt. Er dreigt een groot probleem met de kinderopvang in onze stad en voor ons is dat echt een prioriteit. Naast uiteraard
energie-maatregelen. We staan voor een onzekere winter met hoge eindafrekeningen. Ook Lommel kan door een heel gericht beleid mensen daarbij helpen. En tot slot hopen we dat onze stad gepast en fors reageert op de beslissing van Vlaanderen om de
snelle tramverbinding vanuit Hasselt niet tot in Lommel maar enkel tot in Pelt te laten rijden.
Voor3920Lommel - Michaël Van den Eynde en Marc Snockx De markt terug op het
marktplein bij de kiosk en de gezellige horeca een plaats geven, al is dit niet de mening van het huidige bestuur. Een doordacht groenbeleid in alle gehuchten, op de pleinen,…Fietsen aanmoedigen door de
Kerkstraat verkeersvrij te maken om zo een echte winkelstraat te creëren. We streven naar meer inspraak van de burgers voor de verwezenlijking van de ontwikkeling van onze en hun stad. Een
aanpak op maat van de jeugd en hun nog beter ondersteunen bij kampen, jeugdwerking, uitbouw en renovatie van hun jeugdlokalen in samenspraak met de buurt.
PVDA - Stijn van EndertOok al zitten we in de oppositie, we doen ons best om het Lommelse beleid sociaal bij te sturen: zo hebben we al gewezen op het
socialewoningenbeleid. We hopen ook dat na zovele keren te zijn tussengekomen over
gehandicaptenparkings, er in de toekomst eens rekening zal worden gehouden met minder mobiele mensen en anders gaan we blijven tussenkomen en misschien overgaan tot stevige acties rond dit wanbeleid.
We hebben in de gemeenteraad bijvoorbeeld ook al ons beklag gemaakt over het feit dat de banken hun
geldautomaten in de gehuchten weggehaald hebben waardoor nu de bewoners van die gehuchten met de auto geld moeten gaan afhalen in het centrum.
Groen - Dirk HuysmansWij zetten vooral in op
acties op lokaal vlak om klimaatontregeling te helpen tegen te gaan. Uitfasering allesbranders/houtkachels; verharding (vaak onreglementair) tegengaan.
En ook de veiligheid van de zwakke weggebruiker (fietsstraten in volledige centrum; 30km per uur bij oversteekplaatsen inclusief snelheidsremmers, autovrije wegen, enz…) blijft voor ons een aandachtspunt.
In het volgende deel, meteen het laatste, van deze reeks peilen we voorzichtig naar prognoses, een eventuele pronostiek... Een moeilijke, uiteraard!