Het haalbaarheidsonderzoek naar draadloos laden van elektrische voertuigen, dat twee jaar geleden bij Flanders Drive in Lommel werd opgestart, is met succes afgerond: het draadloos laden van voertuigen blijkt perfect haalbaar en kan zowel stilstaand als rijdend veilig en efficiënt. Dat bleek vanmorgen bij Flanders Drive.
“Uit het onderzoek blijkt dat draadloos laden met een inductief systeem bijna even efficiënt kan als laden met een kabel," zei directeur Renilde Craps. "De efficiëntie van de laadsystemen gebruikt in het onderzoek ligt gemiddeld boven 90%, en dit zowel voor stilstaand laden als voor rijdend laden tot 70 km/u. We besteedden veel aandacht aan de veiligheid van de systemen en slaagden erin om het magnetisch veld te beheersen dat ontstaat bij draadloos laden. Ik ben dan ook trots op de bijzonder gebruiksvriendelijke en veilige toepassingsmogelijkheden voor het laden van elektrische voertuigen die we vandaag samen met innovatieve Vlaamse bedrijven voorstellen”.
Een inductief systeem om elektrische voertuigen draadloos te laden bestaat uit 2 delen. Eén deel bevindt zich onderaan het voertuig, het andere in het wegdek of in de vloer van een laadplaats. Wanneer beide delen boven elkaar geplaatst zijn, wordt het voertuig draadloos geladen. Voor het onderzoek werden enerzijds systemen voor draadloos laden geïntegreerd in een auto en een autobus en anderzijds in een laadplaats bij Flanders’ Drive en in het wegdek van een stuk van de N769 in Lommel dat dienst deed als testbaan.