Uit onderzoek blijkt dat een sneltram tot
3 procent meer reizigers aantrekt met een eindstation in Lommel in plaats van in Pelt. “Onze bezorgdheid over de plannen was dus terecht”, stelt Samen-sp.a bij monde van raadslid Walter Cremers. Bij schepen Sophie Loots (CD&V) klinkt het "wij willen
géén polarisatie omtrent dit dossier waarbij Pelt en Lommel tegen elkaar worden uitgespeeld."
Nu het openbaar onderzoek van de tussennota voor het project Noord-Zuid sinds gisteren afgesloten is, worden de bevindingen verwerkt tot een voorkeursbesluit. Dat wordt in juni 2021 aan de Vlaamse regering voorgelegd. ““Bijkomend onderzoek toont nu duidelijk aan dat het
sneltramlijn-traject met als eindstation Lommel de meeste reizigers genereert. Een andere belangrijke conclusie is dat de ligging van het Noord-Limburgse knooppunt cruciaal is.” zegt Walter Cremers. Dit knooppunt verzamelt een mix van openbaar vervoer, gemotoriseerd verkeer en fietsers als vlot vertrekpunt om naar Hasselt of verder te reizen. Daarvoor is wel wat ruimte nodig, goede fietsinfrastructuur en ook een veilige aansluiting op de Noord Limburgse hoofdwegen. Onze fractie heeft op basis van deze resultaten een duidelijk advies bezorgd aan de stad Lommel én de werkgroep Noord-Zuid. Er blijven immers belangrijke onderzoeksvragen."
Belangrijk is echter het voorzien van een
noordelijk mobipunt, een vervoersknooppunt met allerhande faciliteiten. “Onze fractie gelooft dat een op- en afrittencomplex naast de N71 en N74 het onderzoeken waard is. Hier aan de ingang van Nolimpark kan een perfect lokale en bovenlokale aftakking naar Lommel en Pelt gebeuren. Tenslotte blijft het advies van onze fractie dat ook de oude baan N715 als mogelijk tracé wordt onderzocht. Nu wordt uitgegaan van de N74 (Noord-Zuid), maar alleen praktisch al wordt dat geen gemakkelijk verhaal.”
De bijkomende studie was niet alleen een wens van sp.a, maar
van de hele stad, benadrukt schepen van Mobiliteit Sophie Loots (CD&V). “We vinden het belangrijk dat de N74 wordt meegewogen als voorkeurstraject voor de Spartacuslijn 3. Een afbuiging richting Pelt en Hamont-Achel, of Lommel moet
zeker nog verder onderzocht worden. Al blijkt het potentieel voor die laatste beter uit te vallen. Voor ons is het van groot belang dat de buslijn 180 als directe verbinding tussen Lommel en Hasselt op welke wijze dan ook wordt bestendigd. Maar in het grotere geheel willen we geen discussie waarin Pelt of Lommel tegen elkaar worden uitgespeeld. We streven samen naar de beste ontsluiting voor de hele regio. En binnen dit kader moeten we ook de best mogelijk locatie van een noordelijk verkeersknooppunt onderzoeken. Verder streven wij vanuit de stad Lommel naar een goede verbinding met de N71 en het Kristalpark, de verbinding dus met de Antwerpse Kempen. Maar zeker ook naar een performante verbinding vanuit Noord-Limburg naar Brainport Eindhoven. Vandaar onze pertinente vraag de grensovergang poort Kolonie, namelijk de overgang van de N74-N715 met de N69, als deelproject mee te nemen."