Vorige week meldden we dat de elektrificatie van de spoorlijn Hamont-Mol vertraging opliep omwille van de coronacrisis. Deze vertraging zou zelfs oplopen tot een half jaar. Daarom interpelleerde parlementslid Kris Verduyckt (sp.a) gisteren bevoegd minister Bellot. In zijn antwoord bevestigde deze laatste dat er inderdaad een vertraging van twee à drie maanden zou zijn, maar géén half jaar. Dit maakt dus wel dat het einde van dit jaar niet gehaald zal worden en dat de werken voltooid zullen zijn in februari of maart '21.
De opbouw is bijna klaar, het gaat vooral over de aanleg van de kabels. De minister rekent op enige flexibiliteit bij Europa (die mee betalen en de deadline was eind dit jaar). Het nadeel is wel dat de aanpassing van het transportplan zo een half jaar later zal doorgevoerd worden omdat dit telkens op twee momenten in een jaar gebeurt: december en juni. Dus pas in juni 2021 zal er een nieuwe dienstregeling zijn.
Verduyckt vroeg tevens of deze constructies rekening houden met een dubbelspoor, want zonder is een verhoging van de frequentie onmogelijk. Met een rechtstreekse verbinding naar Brussel in de toekomst wordt de trein echt wel een goed alternatief voor een lange autorit en dan moeten we de capaciteit kunnen verhogen. Minister Bellot antwoordde: "Zowel op spoorlijn 19, waar er een dubbel spoor tussen Balen Werkplaats en Neerpelt komt via een financiering in het strategisch meerjarig investeringsplan, als op de spoorlijn 15 (Mol-Hasselt) werd tijdens de bovenleidingsstudies reeds rekening gehouden met een tweede spoor. De bovenleidingpalen werden zo ingeplant dat ze compatibel zijn met een later tweede spoor." Goed nieuws dus.