"In het centrum zijn geen winkels meer, ik ga daar niet meer winkelen", een verzuchting bij veel mensen. Maar daar zou je je wel eens in kunnen vergissen! Akkoord, er is veel leegstand, maar in Lommel centrum zijn toch ook nog heel wat winkels, en vele daarvan worden al jaren uitgebaat door enthousiaste winkeluitbaters die jouw bezoekje meer dan waard zijn. En daar schenken we bij Internetgazet Lommel graag meer aandacht aan, vooral dan aan het persoonlijke verhaal.
In de Rode Kruisstraat vind je Lingerie Mitsy, al bijna zeventig jaar een vaste waarde in het straatbeeld. Eerst onder leiding van mevrouw Leona Van Hoof, later – vanaf begin jaren '90 – in handen van Elly, die toen op 24-jarige leeftijd de zaak overnam.
Wat begon aan de overkant van de straat, groeide 24 jaar geleden na een grondige verbouwing uit tot de winkel die er vandaag nog altijd staat. Het pand heeft trouwens een mooi stukje geschiedenis: vroeger was dit het café met op de verdieping het woonhuis van de oude Lommelse cinema.
Elly
(rechts op de foto) is eigenlijk opgeleid als kleuterleidster. Toen ze afstudeerde was er in het onderwijs weinig werk en heeft ze een aantal jaren op de Vossemeren gewerkt in de supermarkt. Toen ze vernam dat de winkel van mevrouw Van Hoof over te nemen was greep ze haar kans met twee handen.
Stap voor stap bouwde ze die winkel verder uit. Waar vroeger enkel lingerie werd verkocht, kwamen er in de loop der jaren ook herenondergoed, nachtmode en badmode bij. Maar wat bleef, is de sterke focus op
kwaliteit en een goede pasvorm. Met merken als Primadonna, Marie Jo – beide Belgisch -, Mey en Louisa Bracq biedt Lingerie Mitsy een brede collectie, van functioneel en comfortabel tot luxueus.
Toch is het aanbod maar een deel van het verhaal. Voor Elly draait alles om de
klanten: “Collectie kiezen is leuk en fijn om te doen – ik heb ook na al die jaren klanten in mijn achterhoofd bij het kiezen van collecties -, maar het is niet alleen het product verkopen. Het gaat ook om de babbel, het luisterend oor, en het vertrouwen dat klanten ons geven. Je bouwt met heel veel klanten een relatie op. Sommige families komen hier al vier generaties lang.”
Het werk is
intiem – letterlijk en figuurlijk. Veel vrouwen vinden het lastig om de juiste maat te bepalen, en daarom is de persoonlijke aanpak met het nodige respect voor de klant zo belangrijk. Elly: “We meten nog vaak, ondanks mijn 33 jaar ervaring. Want elke vrouw is anders, en elke pasvorm ook. Het gaat erom dat een klant zich goed voelt, zowel in de winkel als in wat ze draagt. En ik vind het belangrijk om meteen de juiste maat te geven. Een goeie start is belangrijk.”
Die persoonlijke aanpak merk je ook in de kleine dingen: een lach bij het binnenkomen, een babbeltje tussendoor, of de zorg die besteed wordt aan klanten die extra begeleiding nodig hebben, zoals vrouwen die herstellende zijn van borstkanker of vrouwen die écht niet willen dat Elly binnenkomt om de pasvorm te controleren.
De klanten komen ook van overal. 95% vast cliënteel is van Lommel en omstreken, maar ze heeft ook klanten van aan de kust, een mevrouw die in Barcelona woont en altijd langskomt als ze eens in Lommel is, klanten die naar Zuid-Frankrijk zijn uitgeweken en nog allerlei lingerie bestellen,...
Elly wordt ook ondersteund door de leveranciers. Die organiseren
verschillende opleidingen voor de handelaars, over sociale media, hoe omgaan met klanten, hoe nieuwe verkopers opleiden,... Lingeriestyling noemen ze dat. Elly ervaart dit als zeer waardevol, ook dankzij de fijne onderlinge contacten tussen winkeliers die hetzelfde verkopen.
Sinds anderhalf jaar staat Elly er niet alleen voor.
Nele, haar rechterhand, maakt intussen een vast deel uit van de winkel. Met haar warme en zorgzame aanpak vult ze Elly perfect aan. “Het mooiste is om te zien dat klanten tevreden en met een glimlach buitenstappen,” zegt Nele. “Want een contente mens komt terug!” “Vanaf oktober komt er ook een flexijobber bij en zijn we een enthousiast team van drie”, vult Elly aan.
Ook oud-medewerkers blijven betrokken. Soms komen ze zelfs langs met bloemen! Lingerie Mitsy is dan ook niet zomaar een winkel, maar een kleine gemeenschap op zich.
In een tijd waarin online shoppen en grote ketens alsmaar meer terrein winnen, bewijst Lingerie Mitsy dat
persoonlijke service en vakkennis nog altijd onmisbaar zijn. Online shoppen speelt toch wel een niet te onderschatten rol, maar concurrentie ziet Elly niet echt als een bedreiging: “De lingerieketen van om de hoek stuurt soms zelfs mensen naar ons door, als ze hier beter geholpen kunnen worden. Dat zegt eigenlijk alles.”
Of ze ooit wil stoppen? Elly lacht: “Ik word 57 en ik doe dit nog veel te graag. Dus voorlopig ga ik nog wel even door!”