Op 15 september startte Lommel met het
beloningssysteem “High-Five”. Op die manier wil de stad kinderen op een speelse manier warm maken om vaker te stappen en te trappen naar school. De
leerlingen van vier basisscholen kregen een polsbandje om de arm waarmee ze punten scoren voor beloningen als ze scannen langs één van de High-Five palen.
Om de impact van het project te evalueren besloten het college en de scholen om een nulmeting uit te voeren in alle klassen. Gedurende één week werd met behulp van een handopsteking gemeten wie al te voet of met de fiets naar school kwam. Een kleine drie maand na het project werd de eerste impact gemeten. Daaruit blijkt dat nu ruim 70% elke dag stapt en fietst naar school. Een stijging van 45%.
“Trots op alle Lommelaars! Fijn om te horen hoe de schoolomgevingen
als minder druk worden ervaren en zo’n laaiend enthousiasme bij de kinderen te zien. We zijn blij dat deze ludieke methode zo’n grote impact heeft op het fietsgebruik. Doe zo verder!” Aldus Sophie Loots, schepen mobiliteit van stad Lommel.
Naast de nulmeting werd ook een bevraging gedaan bij de Lommelse ouders. Daaruit blijkt dat 61% van de ouders merkt dat het autoverkeer en foutparkeren
beter is rondom de school sinds de start van High-Five. Bovendien heeft 31% van de ouders het gevoel dat hun kind nu al verkeersvaardiger is geworden door vaker te stappen en te fietsen naar school.