Deze voormiddag werd in Flanders’ DRIVE, in aanwezigheid van Minister van Innovatie Ingrid Lieten, een nieuwe generatie
elektrische aandrijflijn voorgesteld. Flanders’ DRIVE, het Vlaams onderzoekscentrum voor de voertuigindustrie, werkte de voorbije 3 jaar intensief samen met 12 toonaangevende Vlaamse partnerbedrijven aan het project '
Electric Powertrain'. Het project werd financieel ondersteund door de Vlaamse overheid. Er was een totaal budget van 3,5 miljoen euro voorzien. Flanders’ Drive heeft van de Vlaamse overheid via IWT een subsidie van 2,8 miljoen euro ontvangen.
Het consortium heeft een aandrijflijn voor de volgende generatie elektrische voertuigen ontworpen, ontwikkeld en gevalideerd in een
Range Rover Evoque. Met deze ontwikkeling zet Flanders’ DRIVE een nieuwe stap in de evolutie naar een groene en slimme mobiliteit op basis van Vlaamse technologie en expertise. De focus van het onderzoek lag op de realisatie van een energiezuinige elektrische aandrijving met individueel aangedreven wielen, met het oog op een optimale voertuigcontrole en rijcomfort. Het biedt tevens een antwoord aan de belangrijke nood van de internationale voertuigindustrie, die volgens de Europese wetgeving tegen 2020 de gemiddelde CO2 uitstoot van zijn nieuwe auto’s drastisch dient te verlagen.
Renilde Craps, Directeur Flanders’ DRIVE, legt uit: “
We opteerden in dit onderzoeksproject voor in Vlaanderen ontwikkelde geschakelde reluctantiemotoren. Deze zijn zeer robuust en veilig, bevatten geen dure magneten en lenen zich uitstekend voor het remmen op de motor en het gebruiken van de energie die hierbij vrijkomt. De aandrijflijn omvat ook een innovatief batterijpakket dat bijzonder geschikt is om kennis te verwerven over regeneratief remmen. De ontwikkelde technologie is bovendien toepasbaar voor alle configuraties van hybride en elektrische voertuigen.”
Minister van Innovatie
Ingrid Lieten licht het belang van dit project voor de Vlaamse voertuigindustrie toe: “
Ik ben bijzonder trots op de resultaten van dit Flanders’ DRIVE project. Deze succesvolle gezamenlijke ontwikkeling van expertise en vernieuwende technologie voor het groene voertuig van de toekomst biedt de betrokken Vlaamse grote bedrijven en KMO’s de gelegenheid om zich verder te ontwikkelen tot Europes en zelfs wereldspelers. Flanders’ DRIVE bevestigt hiermee nogmaals haar leidende rol in de transformatie van onze klassieke Vlaamse voertuigindustrie naar een slimme en groene mobiliteitsindustrie.”De Range Rover Evoque, uitgerust met deze energievriendelijke aandrijflijn, wordt nu verder als onderzoeksplatform gebruikt in het Europees project “Electric‐Vehicle Control of Individual Wheel Torque for On‐ and Off‐Road Conditions”. Samen met de Europese partners wordt er verder gewerkt aan de optimalisatie van het dynamisch rijgedrag en het rijcomfort van de wagen, en dit voor een energiezuinige vierwielaandrijving. (
foto's Jan Buyens)