Vorige week zijn de nutsmaatschappijen gestart in de Vreyshorring met de voorbereidende infrastructuurwerken voor de herinrichting van het Dorp, een operatie die ongeveer
anderhalf jaar (250 werkdagen) zal duren en iets meer dan
4,5 miljoen euro zal kosten. Gisterenavond vond een infovergadering voor de bevolking plaats waarbij alvast iets meer uitleg werd verstrekt.
In haar welkomstwoord benadrukte schepen Sophie Loots dat het ontwerp verder borduurt op de vernieuwde Kerkstraat. Met veel open ruimte, aandacht voor groen en zo weinig mogelijk doorgaand autoverkeer. Tevens kondigde ze aan dat er gaat getracht worden openbare toiletten te integreren in de onderste ruimte van het Raadhuis, én dat ze hoopte dat alles vlot zou verlopen zodat er medio 2020 een prachtig nieuw Dorp zal zijn.
Om de bereikbaarheid van het centrum tijdens de werken te garanderen en de overlast te beperken, verlopen de
werken gefaseerd:Fase 1 verloopt in 3 stappen. Eerst wordt de Vreyshorring aangepakt. Die werken zijn van start gegaan. Daarna volgt de zuidkant van het Dorp, inclusief het Marktplein (tekening oranje)
Fase 2 omvat de verbinding van de Kerkstraat met het Marktplein, aan Melchior (tekening donker oranje)
In Fase 3 is de noordzijde van het Marktplein aan de beurt, 't Stadhuis & Bourgondiër (tekening rood)
Fase 4 gaat over de herinrichting van de lus Molsekiezel – Gasstraat (tekening paars)
Fase 5 omvat de verbinding tussen de Molsekiezel en het Dorp, daar waar het dus volledig verkeersvrij wordt (tekening blauw)
In Fase 6 tot slot komt de Lepelstraat aan bod, die tussen Dorp en Koningsstraat eveneens volledig verkeersvrij zal worden (tekening groen)
Juiste data kon men nog niet plakken op de verschillende fases, maar enige schatting kan er nu toch al gemaakt worden.
Vanuit het publiek kwamen er
meerdere vragen, zoals wanneer de markt terug naar het Marktplein zou verhuizen, en ook enkele kritische opmerkingen. Zo werd de de bemerking gemaakt dat er bijzonder weinig informatie verstrekt werd in de ontwerpfase, ook het
verdwijnen van een 100-tal parkeerplaatsen stuitte op nogal wat onbegrip. En ook waren er enkelen die het
verkeersvrij maken van de Lepelstraat hekelden en het hele plan afdeden als 'op maat gemaakt voor één iemand'. Schepen Loots repliceerde door te stellen dat er is gezocht, samen met het studiebureau én op basis van weloverwogen cijfers, naar de beste oplossing om het doel te bereiken, nl. het doorgaand verkeer zoveel mogelijk te weren uit ons centrum. Wat het parkeerbeleid betreft wist ze ook nog dat hier ernstig wordt over nagedacht en dat er volledig nieuw 'model' zou komen. Ook kondigde ze nog aan dat de bomen op het Marktplein sowieso behouden blijven, en dat er nog enkele extra groenaccenten bij gecreëerd worden, voornamelijk aan doorgang Hertog Janplein.
Dat de markt verplaatst is naar het Hertog Janplein wist u allicht al, wat de andere zaken betreft is het blijkbaar nog even afwachten. Zo konden de schepenen voorlopig nog géén definitief antwoord geven op een nieuwe locatie voor de Teutenmarkt (oorspronkelijke aanvraag naar Kerkstraat zou dan toch niet doorgaan...), de kermis en de Lommel Leeft concerten. We houden jullie op de hoogte...
Voor meer info kan u ook steeds terecht
op de website van de stad, alwaar u zich ook kan inschrijven voor een Nieuwsbrief specifiek omtrent de vooruitgang van de werken.