Enkele korte berichten uit de gemeenteraad van gisteravond:
• In de schuur achter het Wateringshuis (Lommel-Kolonie) zal een bijenhal worden gebouwd. Schepen Rina Ven (SP.A) vroeg de gemeenteraad akkoord te gaan met de aankoop van de bouw van de materialen voor een bedrag van 4.635 €. De werken zullen in eigen regie door het personeel van de stad worden uitgevoerd.
• De wijk Lommel-West wordt gerenoveerd en ook de wijkspeeltuin de Kievit komt aan de beurt. De gemeenteraad keurde de aankoop van 2 nieuwe speeltoestellen goed voor een bedrag van 20.661,16 € excl. BTW.
• De lente is in het land en het kriebelt ook bij schepen Jean Kuyken (SP.A.) om aan de lenteschoonmaak te beginnen. Daarom vroeg hij de gemeenteraad de aankoop van materialen goed te keuren voor het maken van bergingskasten en een keukentje voor de stedelijke basisschool Lommel-Kolonie ten bedrage van 9.466,98 €.
• De gemeenteraad keurde het reglement goed tot het verlenen van eretitels aan mandatarissen. De titel van ereburgemeester en ereschepen wordt verleend na 12 jaar dienst en de titel van eregemeenteraadslid na een termijn van 15 jaar. Ook de OCMW-raad keurde dit reglement goed. Volgende mandatarissen komen in aanmerking : Louis Vanvelthoven (ereburgemeester - reeds toegekend), Jan Gerits (ereschepen), Willem Vandenberk, Jef Kog, Rik Dams, Jos Aerts, Jan Vandenboer, Jef Mertens (eregemeenteraadslid) en Frans Verherstraeten (ereOCMW-raadslid).
• In het kader van de overeenkomst voor de operationele prezone brandweer worden verdere stappen gezet in de uitwerking van de operationele prezone Brandweerzone Noord-Limburg . Lommel zal in de overeenkomst voor werkings- en begrotingsjaar 2011 opnieuw trekker zijn. De gemeenteraad keurde de overeenkomst goed.
• Naar aanleiding van een tragisch ongeval kaartte CD&V opnieuw de onveilige verkeerssituatie van de rotonde op de N71 aan. “De rotonde is een echte boobytrap voor het verkeer dat van de brug op de N71 komt en moet duidelijker gesignaleerd worden”, aldus Jan Bouly (CD&V). Schepen Verduyckt (sp.a) gaf een overzicht van de situatie. “Het eerste jaar na de aanleg van de rotonde (2001) hebben we de verkeerssituatie aangekaart bij het bevoegde Agentschap Wegen en Verkeer, dat een snelheidsbeperking tot 90 km/u voorstelde. Uit de ongevallenstatistieken (3 ongevallen in 2007, 3 in 2008, 7 in 2009 en 5 in 2010) blijkt dat het rijgedrag van de betrokkenen ook een rol speelt”, aldus de schepen. “Wij hebben opnieuw de discussie gevoerd met de bevoegde overheid en nu wordt onderzocht of de heraanleg naar één rijstrook vanuit beide richtingen een oplossing is”, besloot de schepen. Jan Bouly (CD&V) zei te betreuren dat er niet eerder naar een oplossing werd gezocht, alhoewel de onveilige situatie reeds eerder op de gemeenteraad werd aangekaart.
• In januari 2007 keurde de gemeenteraad een overeenkomst inzake een derdebetalersregeling met De Lijn goed om ’s zaterdags shoppers van Hasselt naar Lommel te krijgen. Deze overeenkomst werd verlengd zonder evaluatie. “De CD&V-fractie was hier tegen omdat deze gelden beter besteed zouden kunnen worden aan de tussenkomst in de Buzzypas van jongeren die naar school gaan”, aldus Jaak Theuws (CD&V). “Ongeveer 60 reizigers per zaterdag maakten gebruik van deze regeling, maar ze werd intussen afgeschaft”, aldus schepen Kris Verduyckt (SP.A) “Een tussenkomst in de Buzzypas voor jongeren vinden we niet opportuun, maar intussen werd wel een nieuwe overeenkomst gesloten met De Lijn, zodat alle ritten binnen Lommel de reiziger maar 0,50 € kosten. De rest past de stad bij”, zo zei de schepen nog.
• “In de pers lezen wij dat De Soeverein wordt genoemd als locatie voor een overdekt pretpark van 4 ha waar 300.000 bezoekers per jaar worden verwacht. Gezien de slechte verkeersontsluiting en de nabijheid van het natuurpark De Sahara is dit geen goede locatie”, stelde Staf Henderickx (Aktief). “Er zijn een aantal mogelijke locaties doorgegeven. Het project moet natuurlijk passen in onze visie over de Soeverein en het masterplan”, aldus schepen Liebeth Vanwelsenaers (SP.A). “Momenteel onderzoekt een studiebureau de geschiktheid van de locatie en dus ook de verkeersafwikkeling. Hoewel voor een dergelijk project steeds gekeken wordt naar het industrieterrein, is er maar één andere locatie die in aanmerking komt en dat is de huidige locatie van het Parelstrand”, vulde burgemeester Peter Vanvelthoven (SP.A) aan. Jan Bouly (CD&V) deelde volledig de bezorgdheid van de Aktief-fractie. “Voor een privé-initiatief met dergelijke impact is een consensus binnen de gemeenteraad vereist. Alle fracties moeten dus worden betrokken bij de besluitvorming”, zei hij.