Enkele items uit de gemeenteraad van gisteravond:
• “To be seen, or not to be seen”, was de vraag bij het begin van de gemeenteraad. De N-VA-fractie vroeg de toestemming om de gemeenteraad te mogen filmen, maar werd vriendelijk afgewezen door burgemeester Peter Vanvelthoven (SP.A), die ook de functie van voorzitter van de gemeenteraad vervult.
• Twaalf bezwaarschriften werden geformuleerd tegen het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) ’t Hoeksken (Molsekiezel – Gasstraat – Adelberg –Sleutelstraat). Het voornaamste bezwaar werd geformuleerd door de eigenaar van het tankstation, waarvoor in het GRUP een uitdoofscenario voorzien is. Zeer recent werd de milieuvergunning in beroep toegekend voor 20 jaar, in plaats van 5 jaar zoals het stadsbestuur het gewild had. Nancy Bleys ‘CD&V) vroeg of in het GRUP voorzien was dat er gedurende deze termijn toch een kwalitatieve uitbating kan gegarandeerd worden. N-VA vroeg dan weer of bij de GRUP de invloed van het tankstation op de mobiliteit in rekening was gebracht. N-VA en CD&V onthielden zich, PVDA+ stemde tegen omdat het vermoedde dat het onteigeningsplan weer op maat van een projectontwikkelaar was getekend.
• Het mobiliteitsplan van Lommel dateert van 2010. Sindsdien werden er verschillende GRUP’s goedgekeurd in het centrum, kon de mobiliteit in Lommel op bakken kritiek rekenen, werden de paaltjes tegen het doorgaand verkeer in het centrum verwijderd, en ook het nieuwe stadion zal een impact hebben op de verkeersafwikkeling. Dit mobiliteitsplan voorzag een jaarlijkse evaluatie en een grondige evaluatie om de 5 jaar, maar het stadsbestuur kan geen evaluatie voorleggen, stelde Peter Luykx (N-VA). Op geen enkele plaats in Vlaanderen gebeurt er een evaluatie van het mobiliteitsplan, antwoordde schepen Walter Creemers (SP.A). Bij grote projecten plegen wij overleg over het mobiliteit en wordt desgevallend een MOBER (mobiliteitseffectenstudie) gemaakt en in 2017 starten wij de studie van een nieuw mobiliteitsplan op.
• Zowel de N-VA-fractie als CD&V kaartte het ontbreken van de verlichting van het kunstwerk “Lommel, Leven, Lust” op de rotonde aan de N71 aan. Het kunstwerk werd geplaatst in oktober 2014 en al snel vonden er ernstige ongevallen plaats. Toen kondigde schepen Kris Verduyckt (SP.A) aan dat een goede verlichting zou geplaatst worden die de zichtbaarheid zou verbeteren. Beide fracties kaartten de gevaarlijke verkeerssituatie bij de rotonde al in de vorige legislatuur aan, en het kunstwerk zou hieraan een verbetering brengen, volgens het stadsbestuur. De offerte voor de verlichting heeft inderdaad op zich laten wachten, maar werd door het College van Burgemeester en Schepenen op 20 mei goedgekeurd zodat de plaatsing nu snel kan volgen, lichtte Geert Janssen (VLD) toe.
• Vroeger konden de mensen van Lommel voor hun tuinonderhoud (5 € per uur) een beroep doen op het OCMW maar dat werd afgeschaft, kaartte Sooi Vanlimbergen (PVDA+) aan. Sinds het tuinonderhoud voor het dienstencentrum niet meer verplicht is, hebben wij inderdaad beslist dit niet meer aan te bieden. Er zijn voldoende alternatieven voor dezelfde prijs mogelijk via de Welzijnsregion PWA en de mutualiteiten, lichtte schepen Rita Philippo (SP.A) toe.