Maandag lanceert
bpost zijn
postzegelcollectie 2024.
Binnen die collectie zijn de schijnwerpers gericht op de Belgische
geschiedenis en innovatie. Onder de thema's is dit jaar een reeks gewijd
aan
'verrassende glaskunst',
met twee opvallende glaskunstwerken uit de collectie van GlazenHuis en Stad Lommel. Het is één van de 19 speciale uitgiften van bpost, alle in gelimiteerde oplages.
Wat de postzegels extra speciaal maakt, is het verrassende kleureffect dat optreedt wanneer er een transparant vel op wordt gelegd. Een ode aan de transformatieve kracht van glas.
Schepen Karel Wieërs, bevoegd voor GlazenHuis, is enthousiast: "We
zijn vereerd dat de glascollectie van GlazenHuis een prominente plaats
heeft gekregen in de Belgische postzegelcollectie van 2024. Het is een
erkenning van de artistieke diversiteit en innovatie die onze stad te
bieden heeft."
Ook de Lommelse Postzegelkring is in de wolken. “Bij deze mooie verwezenlijking kunnen we niet anders dan ook onze Lommelse
Koninklijke Postzegelkring De Eik
te bedanken. Zij streven al jaren om GlazenHuis, en bij uitbreiding
Lommel, de verdiende publiciteit te geven,” zegt Niek Janssen, directeur
van Toerisme. "De Postzegelkring is bijzonder vereerd met deze
uitgifte. Ze werken jaar in jaar uit om de troeven van Lommel de gepaste
aandacht te geven. Zo zijn we in het verleden op postzegels afgebeeld
in 1990 (Raadhuis) en in 2014 (Oudstrijdersmomument aan de
Sint-Pietersbandenkerk)." Voorzitter Fons Schildermans
(rechts op de foto boven) vindt het een mooie bekroning van hun 50-jarig jubileumviering.
De twee geselecteerde glaskunstwerken zijn één werk van
Belgische kunstenaar Anna Torfs en één van de internationale kunstenaar
Vladimir Zbynovsky. Beide kunstwerken maken deel uit van de
glascollectie van Stad Lommel. Sinds 1993 bouwt de stad aan een eigen
collectie, die intussen uit bijna 1000 kunstwerken van nationale en
internationale artiesten in eigendom of langdurige bruikleen bestaat.
Veel van deze werken worden tentoongesteld in GlazenHuis en bij het Huis
van de Stad.