Elke week gaan bij lokaal
dienstencentrum ‘t Trefpunt meer dan 1.000 vers bereide maaltijden (1.057 om precies te zijn) de deur uit. Nooit eerder was de maaltijdbedeling zo succesvol, en is een
stijging van 52%. “Voor de coronacrisis bereikten we 696 senioren met onze maaltijden,” zegt Nancy Bleys, schepen van lokaal sociaal beleid. “Zij kwamen ‘s middags eten in de cafetaria’s van woonzorgcentrum Hoevezavel of Kapittelhof, of kregen de maaltijden aan huis geleverd. Een indrukwekkend cijfer. Chapeau voor onze diensten om deze stijging op zo’n korte tijd te kunnen verwerken.”
Gezellig samen eten in de cafetaria mag even niet volgens de huidige richtlijnen. Dus kunnen de mensen
kiezen voor thuisbezorging of ze kunnen de maaltijd afhalen in de cafetaria van Kapittelhof. Mooi netjes op een rij met voldoende afstand. “Door het bedelen van de maaltijden blijft het dienstencentrum ook in contact met hun klanten, zodat ze kunnen polsen hoe het met hen gaat,” zegt burgemeester Bob Nijs. “Dat is een mooie aanvulling op de initiatieven die we al nemen om in contact te blijven met onze senioren. Denk aan de telefoontjes en de huisbezoeken aan de 75-plussers en de Lommel Helpt-lijn.”
Het feit dat nu meer mensen om maaltijden vragen heeft meerdere verklaringen."De vaste klanten zijn gebleven,” zegt Lutgarde Lambrechts van het dienstencentrum. “Aangevuld met een grote groep senioren die geen risico willen lopen en zelf geen boodschappen meer (durven) doen. Andere klanten geven aan dat ze tijdens de week en vooral in het weekend bij hun kinderen gingen eten en dit nu in de coronatijd niet meer doen.” Mensen kunnen zich trouwens
nog altijd aanmelden voor de maaltijdbedeling via ‘t Trefpunt, tel. 011 397 102 of dienstencentrum
zorggroeplommel.be. Een maaltijd (soep, hoofdgerecht en nagerecht) kost 6,5 euro.
En de klanten? Die zijn content. “De maaltijden zijn zeer gebruiksvriendelijk, individueel verpakt en snel opgewarmd,” zegt trouwe klant An V. “En het is lekker en vers gemaakt. In deze coronatijd wil ik geen risico lopen op besmetting en beperk ik het winkelen tot een minimum.” “Ik ben heel blij dat deze dienst bestaat, want ben zelf (fysiek) niet meer in de mogelijkheid om eten klaar te maken,” zegt Noël C. “Maar tegelijk kijk ik erg uit naar het moment dat we toch weer samen zullen kunnen eten.”