Wist je dat Vlaanderen maar liefst 387 wekelijkse markten telt, verspreid over 247 gemeenten, waaronder Lommel? Van bruisende stadspleinen tot gezellige dorpspleinen: markten brengen sfeer, ambacht en lokaal talent samen.
Daarom zetten de vijf Vlaamse provincies, met steun van VLAIO, in april de wekelijkse markten in de kijker via de campagne Maand van de Markt. Ook wij van Internetgazet Lommel dragen ons steentje bij en brengen het verhaal van enkele Lommelse marktkramers.
Vandaag stellen we Beenmode Yvonne en Johan aan u voor. Zij zijn al jarenlang een vaste waarde op de Lommelse markt.
Al meer dan 20 jaar zijn Yvonne en Johan een vertrouwd gezicht op de woensdagmarkt in Lommel. Met hun marktkraam ‘Beenmode Y & J’ bieden ze een
gespecialiseerd assortiment aan sokken, kousen en panty’s aan. Na de overname van het kraam van hun schoonbroer in 2002, groeide hun marktkraam uit tot een vaste waarde op meerdere markten.
Hun aanbod bestaat uit kwalitatief sterke artikelen voor kinderen, dames en heren. Zo vind je bij hen onder andere een mooie collectie sokken en kousen van het merk Kunert-Hudson. Ook de panty’s van dit merk in vele diktes en kleuren zijn zeer gegeerd door de dames.
Daarnaast vind je er ook bijvoorbeeld voor de zeer koude dagen een mooi assortiment warme merinowollen sokken en kousen en voor de zomermaanden zeer mooie sneakersokken in vele kleuren. Dankzij hun jarenlange ervaring kennen Yvonne en Johan hun producten door en door en kunnen ze hun klanten persoonlijk adviseren, wat zeker en vast een extra troef is.
De
sfeer op de markt in Lommel en ook op de andere markten ervaren ze als erg positief. Ze hebben hun vaste plek, een trouwe klantenkring en een goede verstandhouding met de andere marktkramers. Tijdens vakantieperiodes merken ze een toename van jonger publiek, terwijl het bij slecht weer een stuk rustiger blijft. Dat is meteen ook één van de uitdagingen: altijd klaarstaan, in weer en wind, om hun klanten zo goed mogelijk te bedienen.
Ondanks de impact van het online winkelen en de grote supermarkten blijven ze geloven in de kracht van persoonlijk contact. Tijdens de coronaperiode richtten ze noodgedwongen ‘
Het Sokkenhuys’ op, een kleine webshop waar klanten ook online kunnen bestellen. Toch verkiezen ze nog altijd de wekelijkse markt, waar ze hun klanten kunnen ontmoeten en adviseren.
Martkramer zijn is een
mooi beroep en daarom vinden ze het jammer dat er weinig jonge mensen als marktkramer starten. Toch kijken ze met vertrouwen naar de toekomst. Wat de nabije toekomst betreft, blijven Yvonne en Johan met plezier op de markt staan, en wat de verdere toekomst betreft zeggen ze: “Wij zijn het markt doen nog helemaal niet moe maar vinden we geen overnemers dan gaan de boeken toe!”