Overdag tijdens de week voltijds werken op de dienst wegenis en riolering bij stad Lommel, 's avonds en in het weekend nog meer werken, maar dan als
mecanicien en ploegleider bij een dames cyclocrossteam, én dan nog een gezin daarbij, je moet het maar doen. Het is een veeleisende en niet zo alledaagse combinatie. Toch is dit wat
Mathie Cuyvers doet, en met heel veel plezier.
Zelf is hij een fervent wielrenner. Hij deed 21 jaar aan wegwielrennen, waarvan drie jaar in een semi-professioneel team. Klierkoorts gooide roet in het eten waardoor zijn wielercarrière op een laag pitje belandde. Toch kon Mathie zich na de ziekte weer voldoende opladen om twee jaar als elite zonder contract mee te draaien in het wielerwereldje. Hij was, na een korte stop, ook nog drie jaar lang ploegleider van juniors en nieuwelingen. Toen stopte hij er echt mee. Of toch niet? Nee, het bloed kruipt waar het niet gaan kan, en hij startte opnieuw, als mecanicien van de ploeg Pissei – groep T.O.M., een dames UCI-team met 5 of 6 rensters dat al 11 jaar bestond en waar Lommelaar Kris Alaerts (in het dagelijks leven IT-beheerder) mee de drijvende kracht achter was. Toen Iwan, de compagnon van Kris, ermee stopte was dat voor Mathie het moment om, samen met Kris, de handdoek op te nemen en sponsors te zoeken. Mathie was hiermee niet aan zijn proefstuk toe. Hij was al ploegleider bij de mannenploeg Hubo Remotive CT en wilde samen met Kris een doorstart met het damesteam maken. De ploeg werd naar Lommel gehaald, en kijk, in oktober 2023 werd het Lommelse UCI-team
'Hubo Remotive CX-team' boven de doopvont gehouden, met twee '
anciens' van de ploeg Pissei groep T.O.M. onder hun vleugels: de Italiaanse Francesca Baroni (24) en Rosanne Breugelmans (25) uit Mol. Het team werd aangevuld met de Zwitserse Zina Barhoumi (27).
Het was dus helemaal geen toeval dat Mathie met deze nieuwe cyclocrossploeg in de wereld van de cyclocross rolde. Met zijn ervaring was het eerder een gevolg van
weloverwogen keuzes, en een min of meer logische evolutie van zijn carrière. Samen met Kris runt hij het team. Kris doet het meeste papierwerk terwijl Mathie eerder het onderhoud van en de herstellingen aan de fietsen onder zijn hoede neemt. Samen zijn ze ook iedere woensdag te vinden in Kasterlee, waar de rensters – ook de grote namen uit het veldrijden, zowel bij heren als dames – hun trainingen kunnen afwerken.
Druk is het wel, maar Mathie doet het met hart en ziel. Haast iedere avond en ieder weekend is hij van huis weg. Want er kruipt natuurlijk veel tijd in. Iedere renster heeft dan wel twee helpers, maar ook drie fietsen die in perfecte staat moeten zijn. Dat vraagt heel wat werk. En bij de cross zelf is het ook een hele dag stress. Vroeg op, rond 7u30 – of nog vroeger, afhankelijk van waar de veldrit gereden wordt – naar de crosslocatie rijden, parcours verkennen met de rensters, materiaal checken en zo nodig bijstellen,... En de cross zelf natuurlijk. 's Avonds is hij ook nooit voor 18u terug thuis. Want ja, na bijna iedere cross komt hij terug naar huis, zelfs als er de volgende dag weer een cross is. Tenzij beide veldritten dat weekend in dezelfde regio plaatsvinden, want dan is het te gek om terug naar Lommel te rijden. De dames rijden niet op en neer, zij verblijven in een mobilhome waar ze ieder hun plekje hebben. Tijdens het Belgische cross-seizoen zijn ze meer samen, want dan rijden ze wel eens dezelfde cross. Dat was anders in september en oktober, in het begin van het seizoen. Francesca werkte dan veldritten af in Duitsland, Zina in Zwitserland, om UCI-punten te verzamelen en zo een betere startpositie tijdens de grotere veldritten te veroveren. Rosanne zag je afgelopen seizoen weinig op de fiets, zij herstelde van een sleutelbeenbreuk en zware hersenschudding, maar maakt het momenteel goed.
Met deze drie dames heeft Mathie dus zijn handen vol, wat het veldrijden betreft uiteraard. Hij gaat altijd met één renster mee naar de veldrit, Kris met een andere om zo de taken te verdelen.
En in de zomer? Dan is het uiteraard een heel stuk rustiger, want dan loopt het wegritseizoen en volgen de dames een ander programma. Francesca koerst op de weg bij Aromitalia 3T Vaiano en rijdt hiermee onder andere de Strade Bianche en de Ronde van Italië voor dames. Rosanne koerst bij Baloise-WB Ladies en Zina doet aan mountainbiken in Zwitserland, maar is ook op zoek naar een wegploeg. Ook privé volgen de dames ieder hun eigen weg. Zina woont tijdens het veldritseizoen bij een gastgezin in Oudenaarde en studeert binnenhuisarchitectuur, Rosanne werkt halftijds bij een bedrijf in Oevel en Francesca is 100% wielerprof met de focus op het veldrijden. Want daar ligt haar hart, hoewel ze met een perfecte score van 100 haar studies accountancy afwerkte. Zij is met haar 24 de jongste van de ploeg, is al sinds haar geboorte doof en woont tijdens de wintermaanden helemaal alleen en volledig zelfstandig in Westerlo. Alles doet ze zelf, ver weg van haar ouders waar ze wel regelmatig mee aan het videobellen is. En al zeker na iedere cross, één van haar vaste rituelen.
Het Hubo Remotive-team heeft
drie goeie rensters onder dak, maar met Francesca heeft het toch wel een mogelijke topper in huis. De Italiaanse is gedreven, slim en wordt nog iedere dag beter! Aan Mathie, Kris en het team om haar, en de andere twee dames, naar een hoger niveau te tillen!
(LdB)