Preventie is een essentiële schakel binnen de hulpverlening. Vandaag stelde
de brandweerzone het resultaat van twee preventiecampagnes voor: de bestickering van de autopompen en de resultaten van de rookmeldersenquête. Om je woning bij brand veilig te verlaten zijn
voldoende rookmelders en een afgesproken vluchtplan van primordiaal belang. De hulpverleningszone Noord-Limburg wil deze levensreddende boodschappen in het straatbeeld brengen. Zo werden op de autopompen van de vier brandweerposten van de hulpverleningszone
reuzegrote stickers geplakt. Op de linkerzijde lees je:
‘Laat je leven niet in rook opgaan! Plaats rookmelders”. Op de rechterzijde van de autopomp vlucht een vrouw naar buiten door de voordeur.
“Heb jij een vluchtplan? Wees sneller dan de rook!” Brandweerwagens trekken altijd de aandacht en je ziet ze dagelijks in het verkeer (op weg naar een volgende oefening of interventie). De boodschap van voldoende rookmelders en een afgesproken vluchtplan wordt door deze ‘rijdende reclameborden’ voortdurend verspreid, ook naar doelgroepen die ze via de normale weg niet bereiken.
En deze campagne is nodig, want uit een enquête die de brandweermannen verrichtten in de zomer tijdens tussenkomsten om wespennesten te verdelgen, bleek dat bijna
50% van alle woningen géén rookmelders had, en hiervan was er slechts 32% die er op iedere bouwlaag eentje had. "Nog heel wat werk aan de winkel dus, en daarom ook deze campagne." volgens Peter Van Grieken, coördinator preventie Noord-Limburg. "Dit jaar lieten reeds 71 mensen in Vlaanderen het leven ten gevolge van een woningbrand, dit is het dubbel van in Nederland, en 10% daarvan is te situeren in Limburg. Wij blijven dus pleiten voor het plaatsen van meerdere rookmelders in uw huis, liefst ook gekoppelde melders, én tevens voor een goed vluchtplan uit uw woning." Uit de enquête bleek overigens ook nog dat vooral bij 50'ers en 60'ers er te weinig rookmelders aanwezig zijn. (
Foto's Jan Buyens)