Deze voormiddag werd in het Glazen Huis
de nieuwe Toeristische Gids voorgesteld door burgemeester Peter Vanvelthoven en schepen Véronique Caerts. Er werd ook geloot voor de winnaar van een overnachting helemaal bovenaan in de toren van het Glazen Huis mét ontbijt, waarvoor het bed al klaar staat, zie foto bovenaan!
Toerisme Lommel heeft een jaar van herbronning achter de rug. De burgemeester en schepen stelden de nieuwe krachtlijnen van het beleid voor, waarin vooral aandacht zal komen voor kinderen en gezinnen én de medioren, oftewel de +55'ers.
Kinderen en gezinnen worden koning te rijk in Lommel. Daarvoor worden het productenaanbod én zelfs de souvenirs onder handen genomen. De gloednieuwe toeristische gids wil bezoekers, maar vooral ook de Lommelaars zelf laten kennismaken met de troeven van Lommel. Want uiteindelijk zijn zij de beste ambassadeurs van onze stad.
Schepen Caerts zegt: “We breiden het productenaanbod voor kinderen verder uit.
In het voorjaar wordt in Kattenbos een nieuwe schattentocht voor kinderen gelanceerd en ook
de nieuwe uitkijktoren in de Sahara zal een spektakel zijn voor jong en oud. Het GlazenHuis focust in de
workshops ook meer en meer op kinderen, met bijvoorbeeld een sessie “blaas je eigen glazen paasei” in maart.” Maar het gaat verder dan dat. Nieuwe arrangementen en dagpakketten worden op maat van gezinnen en kinderen ontwikkeld. En zelfs de souvenirs worden aan een kindvriendelijkheidstest onderworpen.
“Het uiteindelijke doel van dit alles is uiteraard om
meer dagbezoekers naar Lommel te trekken, om meer omzet te genereren in onze stad én om zo de jobzekerheid van de duizenden mensen die vandaag tewerkgesteld zijn in de toeristische sector veilig te stellen en verder uit te breiden”, zegt burgemeester Vanvelthoven. “We sluiten ons aan bij de doelstelling van Toerisme Limburg om tegen 2018 liefst 2.018 extra banen te scheppen in het vrijetijdstoerisme.”
De gloednieuwe toeristische gids zélf biedt een sfeervol overzicht van alles wat Lommel te bieden heeft aan bezoeken, zien, wandelen, fietsen, beleven, slapen, proeven en shoppen… Met het coverbeeld bv. benadrukt Toerisme twee van de belangrijke ‘hotspots’, namelijk de Sahara en het Glazen Huis, beide letterlijk en figuurlijk de warmste plekjes in Lommel, maar ook in Vlaanderen. De gids wordt gedrukt op 30.000 exemplaren.
Alle Lommelse gezinnen ontvangen volgende week een exemplaar in de brievenbus. Verder zal hij verspreid worden in de toeristische kantoren, op beurzen, bij belangrijke attracties in de regio en ver daarbuiten.
(Foto's Jan Buyens)