Het is en blijft een hekel punt in onze stad, de
mobiliteit. Denken we aan de Kerkstraat, de Stadslaan, het Dorp, … We vroegen daarover dan ook duidelijke keuzes vanwege de verschillende partijen. Vandaag starten we met hun antwoorden over
Kerkstraat en Dorp, en over de komst van
Albert Heijn in dit Dorp. Morgen komen de Stadslaan en een vrij thema aan bod.
Maar eerst de Kerkstraat/Dorp dus, waar momenteel weer heel wat om te doen is. De handelaars beoordeelden het proefproject van autovrije woens- en zaterdagnamiddag negatief, de bewoners en ‘gebruikers’ gaan nog bevraagd worden, en ook het grote publiek wordt momenteel bevraagd, zowel hier op Internetgazet als op de website van de Stad. Kansen genoeg om u te laten horen dus. Maar wat zeggen de partijen zélf?
Lijst Burgemeester "wil het doorgaand verkeer in Dorp en Kerkstraat zo veel mogelijk vermijden. Dat kan door twee verkeersvrije zones in te lassen: de Lepelstraat vanaf H&M tot aan de Koningsstraat en van De Kroon tot aan het Tuincafé. Op deze wijze ontstaat hier een mooi verkeersvrij pleintje. Het Dorp blijft wel degelijk bereikbaar, maar alleen via de Vreyshorring en de Kerkstraat. Het doorgaande verkeer van uit de Kerkstraat richting Lepelstraat of Molsekiezel is dan verleden tijd. Tweede bedoeling is het Dorp weer in ere te herstellen als een gezellig en leefbaar plein. Wordt de auto helemaal gebannen? Nee dus: we koppelen dit plan immers aan een goed bewegwijzerd en nog uitgebreider parkeeraanbod binnen loopafstand."
CD&V: "Momenteel is er in de Kerkstraat vooral veel onduidelijkheid. Er is een chaotische verkeerssituatie ontstaan door de herinrichting als woonerf, waardoor voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer door elkaar heen lopen. De Kerkstraat is nog steeds, hoewel deze hier niet is voor ingericht, de snelste doorgangsweg van noord naar zuid wegens de problemen op de Stadslaan die ook nog steeds niet aangelegd is. Wij zijn voorstander van een knip in de Kerkstraat om zo het doorgaand verkeer tegen te gaan. Zo zullen er minder auto’s rijden wat de verkeersveiligheid ten goede komt. Een ander probleem zijn de fietsers die in zuidelijke richting rijden. Ze rijden rechts op de weg waar ook voetgangers wandelen en uit winkels komen, waardoor gevaarlijke situaties ontstaan. Dit kan opgelost worden door ofwel een duidelijk afgebakend fietspad te voorzien of door fietsers om te leiden langs het Einderpad. Zo willen we de Kerkstraat toegankelijk laten voor alle weggebruikers zodat de handelaars bereikbaar blijven voor iedereen. Het is onze prioriteit om in het centrum zacht verkeer te stimuleren en autoverkeer te ontmoedigen. Wat het Dorp betreft willen we de lijn van de Kerkstraat doortrekken naar verkeersveiligheid toe. De auto mag er rijden maar zacht verkeer wordt gestimuleerd. Er moet éénrichtingsverkeer komen in de aanloopstraten en doorgaand verkeer dient onmogelijk gemaakt."
Voor3920lommel: "Het is uiteraard belangrijk dat de ondernemers die zich vestigen in de Kerkstraat eindelijk een duidelijk kader krijgen waarbinnen ze hun onderneming en businessplan kunnen uitvoeren. Uit de enquête van de handelaars is duidelijk dat de meerderheid vindt dat klanten voor de korte boodschap nog in de Kerkstraat moeten kunnen parkeren. Spijtig genoeg komt er in de praktijk te veel doorgaand gemotoriseerd verkeer door de Kerkstraat dat niet in het centrum moet zijn. We nemen hiervan momenteel akte en respecteren het participatietraject rond het voorontwerp van de herinrichting van het Dorp, waarbij er een gedragen voorstel is om de verbinding tussen de Kerkstraat en het Dorp te behouden, maar waarbij het doorgaand verkeer vanuit de Kerkstraat enkel nog via het Einderpad kan uitrijden. De doelstelling is en blijft om de intensiteit van het autoverkeer te ontmoedigen en de belevings- en verblijfskwaliteit in onze winkelstraat te verhogen. Ook willen we op korte termijn nog veel meer aandacht voor groenstructuur rond de etalages. Wat het Dorp betreft willen we het participatietraject respecteren en staan we achter de doelstellingen om het doorgaand gemotoriseerd verkeer in het centrum zwaar te ontmoedigen."
N-VA: "Het totaal afbouwen van het “doorgaand verkeer” door het activeren van een functionele “knip” in de Kerkstraat. Heel concreet willen we hier niet worden, omwille van het feit dat er nog studies dienen te gebeuren en N-VA daarvoor in het stadsbestuur wil zitten. N-VA heeft intern reeds concrete plannen, maar we hoeven anderen onze beste / concrete ideeën niet aan te leren. N-VA Lommel wil delen van de Kerkstraat verkeersvrij, maar bereikbaar mits zeer goedkope en nabije parkeerplaatsen, naast de ‘knip’ die het mogelijk maakt om in de Kerkstraat te rijden, maar niet als doorgaande weg. De herinrichting van het Dorp dient te gebeuren met aandacht voor voldoende groen in het centrum; aandacht voor het verleden en het respecteren van de herkenbare gebouwen die ons centrum karakter geven; een jeugdhuis / -centrum zodat uitgaan in het centrum weer betekenis geeft; bijzondere plaats voor voetgangers en fietsers in het midden van het centrum en aandacht voor toegankelijkheid voor markten en evenementen (veiligheid)."
Groen: "Wat betreft de Kerkstraat streven we binnen Groen Lommel naar een verkeersvrije straat. Op korte termijn willen we alleszins het doorgaand verkeer verhinderen of verbieden om de grote verkeersdrukte te reduceren. De Kerkstraat dient een gezellige winkel/wandelstraat te worden. Het Dorp mag naar ons gevoel dan weer verkeersarm zijn. Toegang voor bijvoorbeeld mensen met een handicap is wel een absolute noodzaak."
PVDA: "Er moet meer overleg met de burger zijn rond mobiliteit en met de resultaten hiervan ook effectief aan de slag gaan. In februari 2017 werden er in Lommel avonden met de burgers georganiseerd om te brainstormen over hoe de mobiliteit in Lommel verbeterd kan worden. Tot op heden zijn de resultaten van deze denkoefening met de burger nog steeds niet bekend gemaakt."
En dan de komst van Albert Heijn naar het Dorp, site naast Tuincafé, wat vinden de heren en dames politici daarvan?
PVDA: "Volgens ons moeten we het verkeer zoveel mogelijk buiten het centrum houden. Een grootwarenhuis zoals Albert Heijn pal in het centrum bouwen, is géén goed idee. Voor ons zouden ook de parkings buiten het centrum gratis moeten zijn."
Groen: "De komst van een Albert Heijn naar onze stad is een enorme meerwaarde. De toekomstige locatie is echter zéér slecht gekozen. Een verkeersarm stadscentrum en een populair grootwarenhuis zijn niet verenigbaar. Dergelijke ketens worden best uit het stadscentrum gehouden. Op dit moment is het aanbod grootwarenhuizen in het centrum groot genoeg (Carrefour, Delhaize en in minder mate Colruyt)."
N-VA: "Op het eerste gezicht is dit erg negatief gezien de bestaande (en duur betaalde) studies die aangeven dat er geen verkeersafwikkeling mogelijk is voor dergelijke volumes bezoekers die allemaal met de wagen willen winkelen in het centrum. Positief kan worden benadrukt dat grote ketens zoals Albert Heijn nog altijd interesse tonen voor Lommel. Ook als zij deze ontwikkelen op privé-eigendom en is het moeilijk voor een stadsbestuur om hier impact op uit te oefenen, toch blijft het belangrijk dat er een visie bestaat voor dergelijke ontwikkelingen. Het heeft geen zin om Albert Heijn in te planten in het stadscentrum wanneer deze supermarkt geen goede kansen op succes krijgt door een gebrekkige mobiliteit in en rond het centrum."
Voor3920lommel: "We vinden het voor het horeca- en winkelapparaat sterk dat deze winkel zich op Adelberg-West zou vestigen. Zo kunnen de bewoners die binnen de Stadslaan wonen te voet of met de fiets hun dagelijkse boodschappen bij drie warenhuizen doen. Het ontwerp dat voorligt voorziet dat het gemotoriseerd verkeer via de Molsekiezel en via de Gasstraat in de ondergrondse parking achter De Kroon binnen rijdt en terug buiten rijdt en via de Gasstraat terug op de Stadslaan uitkomt. Bij de verdere aanleg van de Stadslaan wordt dit kruispunt heraangelegd zodat het gemotoriseerd verkeer makkelijker de Gasstraat kan uitrijden."
CD&V: "Uit het niets komt het huidige bestuur met een nieuw vastgoedproject. Voor zover wij op de hoogte zijn, is er tot op heden zelfs nog geen vergunningsaanvraag ingediend en moeten we nog afwachten of hier effectief wel een AH komt. Voor ons is het géén goed idee naar mobiliteit toe omdat de AH zelf al veel verkeer genereert, maar ongetwijfeld komen hier nog handelszaken en appartementen bij die ook nog eens voor een verkeerstoename zorgen. Verder heeft de stad plannen om op deze locatie een ondergrondse ‘openbare’ parking te realiseren, wat nog meer bijkomend verkeer genereert. De inrit van deze parking zou uitkomen in de Gasstraat. Al het extra verkeer moet dus inrijden via Molsekiezel en uit via Gasstraat. De kruispunten Molsekiezel/Sleutelstraat en Gasstraat/Adelberg zijn niet voorzien op deze gigantische verkeerstoename. Conclusie: hier is niet nagedacht over ontsluiting, het kan toch niet dat de dienst mobiliteit hier een positief advies over gaat geven? Volgens GRUP Adelberg West moest achter De Kroon een nieuw pleintje komen. Dit zal met deze verkeerstoename niet meer mogelijk zijn. Pleinen zijn niet belangrijk voor het huidig bestuur."
Lijst Burgemeester: "De komst van Albert Heijn naar het nieuwe project naast het Tuincafé is zonder meer positief. Het zorgt er voor dat de bewoners in en rond het centrum nu te voet of per fiets hun dagelijkse aankopen kunnen doen. Het versterkt bovendien het handelsgebeuren in ons stadscentrum. Dat zonder de kleding- en andere winkels van ons centrum bijkomende concurrentie te bezorgen. De realisatie van een aanzienlijke, ondergrondse parkeergarage in het pand wordt een bijkomende troef voor ons handelscentrum."
Morgen krijgt u de standpunten i.v.m. de
Stadslaan en
mobiliteit in het algemeen.