Één van de agendapunten van de gemeenteraad vanavond waren de onteigeningen voor de aanleg van de Rondweg. Schepen van mobiliteit Sophie Loots (CD&V) stelde: “De stad heeft voor de herinrichting van de
K. Albertlaan en de K. Astridlaan al
79 van de 88 innames verworven of een akkoord. Er zijn dus nog maar negen innames waarvoor nog geen akkoord is, waarvan vijf innames in het deel dat heringericht wordt en vier innames ter hoogte van de doorsteek. Om deze herinrichting te kunnen uitvoeren en de noodzakelijke gronden te verwerven heeft de stad beslist over te gaan tot een onteigening van deze gronden. Ondertussen kunnen de minnelijke onderhandelingen nog steeds verder lopen.
"De stad heeft gedurende drie jaar onderhandelingen gevoerd met al de te onteigenen partijen en heeft in deze
verschillende pogingen gedaan om deze gronden minnelijk te verwerven. Gezien het algemeen belang van het dossier en de noodzaak van deze infrastructuurwerken, heeft de stad beslist om over te gaan tot de onteigening van de nog te verwerven innames. De herinrichting van de K. Astridlaan en de K. Albertlaan is meer dan noodzakelijk om een verkeersveilige en verkeersleefbare situatie te bekomen. Zo zal de doorsteek naar de Norbert Neeckxlaan bijdragen aan een betere verkeersleefbaarheid, maar zeker ook aan een betere en veiligere verkeersafwikkeling.”
Raadslid Cremers (Samen/Vooruit) legde uit waarom zijn fractie zich zou
onthouden over dit punt. Hij stelde: “Wij betreuren dat in dit voorstel de rondweg minder groen wordt voorzien dan in het oorspronkelijk ontwerp van de stadslaan. In dit voorstel wordt ook geen voetpad voorzien aan de buitenkant van de rondweg. Als derde argument voor onze onthouding is er de historiek m.b.t. tot dit dossier die in het besluit niet werd opgenomen, wat in dit dossier erg belangrijk is om het als raadslid goed te kunnen beoordelen. Weerom ontbreekt transparantie vanuit de meerderheid naar de raadsleden. Tot slot is er ook een
gebrekkige juridische onderbouwing wat de onteigening kwetsbaar maakt voor mogelijke rechtszaken. In de vernietiging door de raad voor vergunningsbetwisting werd duidelijk gesteld dat de mobiliteitsvisie die in 2008 werd vastgelegd niet geactualiseerd werd, waardoor volgens de rechtspraak niet wordt aangetoond dat een rondweg nog wenselijk is. Ondanks meermaals aandringen van onze fractie in de voorbije drie jaren werd er geen actualisering van de mobiliteitsvisie uitgevoerd door de meerderheid, wat dit dossier erg zwak maakt op juridisch vlak.”