Gisterenavond werd er in het Kapittelhof gediscussieerd over de mobiliteit in onze stad, en de
aanpassingen aan het mobiliteitsplan die zich opdringen. Na een inleiding door schepen Walter Cremers en iemand van MINT, kon er aan de slag gegaan met een viertal onderwerpen. Eerst omtrent de zachte weggebruikers, daarna de impact van nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen op de mobiliteit, en tot slot het parkeerbeleid en de categorisering van de wegen. De volgende stappen in het participatieproces zijn de
oprichting van een klankbordgroep én de individuele inspraak via Citizenlab, waarover later meer info zal volgen.
Enkele
concrete zaken die tijdens dit gesprek aan bod kwamen waren: oversteekplaatsen voor fietsers aan de Ring, oversteekplaats aan school Lutlommel, géén zebrapaden op Stadslaan, moeilijke verkeerssituatie S-bocht Kloosterstraak/ Koningin Astridlaan, te weinig fietsstallingen in het centrum (ook aan Huis van de Stad), de bekommernis om het centrum niet helemaal ‘vol’ te bouwen, maar voldoende ruimte te laten voor parkjes, speeltuintjes e.d.
Heikel punt was vooral ook (weer) de Kerkstraat met zowel hevige voorstanders van volledig verkeersvrij maken als enkele hevige tegenstanders hiervan. Volgens de verantwoordelijken aan de tafel zou de politie kortelings nog meer gaan controleren op zowel snelheid als op doorgaand of bestemmingsverkeer. Er volgen nog drie hoorzittingen in de wijken, meer info hieronder:
- Wijken Lutlommel, Kolonie, Heide-Heuvel en Barrier:
woensdag 22 februari, De Kom, Kolonie 2 om 19 uur
- Wijken Stevensvennen, Werkplaatsen, Maatheide:
donderdag 23 februari, WZC Hoevezavel, Jan Davidlaan 11 om 19 uur.
- Wijken Kattenbos, Kerkhoven, Gelderhorsten:
maandag 27 februari, Basisschool Sint-Jan, Kerkweg 22 om 19 uur.
(Foto's Robert Boons)