Elke eerste zondag van oktober openen sinds 1991 honderden bedrijven uit de meest uiteenlopende sectoren de deuren voor het grote publiek. Met honderdduizenden bezoekers is het event telkens weer een schot in de roos. Vandaag vond Voka Open Bedrijvendag voor de 34e keer plaats. Als bezoeker kreeg je ook vandaag weer de unieke kans om te ontdekken hoe je favoriete producten gemaakt worden, hoe bedrijven tewerk gaan, waar je buurman werkt,... Voor een bedrijf is het dan weer dé gelegenheid om trots te tonen wat er dag in dag uit achter de bedrijfsmuren gebeurt en uit te pakken met nieuwe gebouwen, producten, collega's en nog veel meer!
In Lommel kon je op drie plaatsen terecht om kennis te maken met bedrijven.
Voor het eerst nam
Sint-Vincentius Lommel deel aan Open Bedrijvendag
(foto's 1 tot 3 onder). Als organisatie staan zij in voor het verschaffen van voeding, verzorgingsproducten, speelgoed… aan de meest kwetsbaren. Ze zetten extra hard in op kinderen, want hen uit de armoede halen en kansen geven zal hun toekomst en die van de maatschappij bepalen. Dit alles doen ze zonder subsidies maar met giften van individuele mensen, organisaties en scholen en met geld dat ze zelf verdienen door het organiseren van evenementen. Ook hebben ze het geluk dat ze naast de producten van de Voedselbank kunnen rekenen op plaatselijke handelaars en grootwarenhuizen met een warm hart voor kwetsbare mensen. Ze werken vooral samen met het OCMW dat de 'klanten' aanbrengt. De laatste 4 à 5 jaar is hun aantal verdubbeld van zo'n 150 naar ongeveer 300. Eigenlijk is het jammer dat organisaties zoals de Sint-Vincentiusvereniging er moeten zijn, maar voor de mensen die het nodig hebben is het goed dat ze bestaan.
(Foto's Guy Weyns)Je kon ook een bezoek brengen aan
Vaneylen bedrijfskleding (foto's 4 tot 7 onder), een echt familiebedrijf waar Suzie Veneylen, samen met haar man Steven, vasthoudt aan het principe van haar vader, oprichter André: ‘
Naar Vaneylen komen, is thuiskomen’. Dat doen ze door persoonlijke service en advies op maat. Je kon er een kijkje nemen achter de schermen van hun ruim assortiment promo- en bedrijfskleding en hun unieke diensten, zoals een vrachtwagen waarmee ze aan grote bedrijven (vanaf 50 man) 'service aan huis' leveren. Met de truck gaan ze naar het bedrijf toe zodat het personeel daar de bedrijfskleding kan passen. Er was ook animatie voor kinderen en leuke goodies en een mobiele bar voor de bezoekers. Ook waren er verschillende trucks aanwezig van merken met hun mobiele showroom.
(Foto's Chris Bosmans)Tot slot was er
Ciner Glass (foto's 8 tot 10 onder), onderdeel van het Turkse Ciner Group, wereldleider in de productie van glazen verpakkingsmaterialen. Het bedrijf streeft ernaar om glas van hoge kwaliteit te leveren met minder gewicht, energie en natuurlijke hulpbronnen, en daarmee de ecologische voetafdruk te minimaliseren. Ciner Glass heeft in Turkije een sterke marktpositie en breidt met de nieuwe vestiging in Lommel uit naar Europa. Lommel werd gekozen vanwege de aanwezigheid van optimale grondstoffen en de nabijheid van de haven van Antwerpen, wat de export bevordert. Met deze nieuwe vestiging is een investering van 600 miljoen euro gemoeid, die 500 directe banen zal opleveren. Een fabriek was er nog niet te zien, wel een hele grote werf
(foto boven) die zal evolueren tot een nieuwe productiefaciliteit met twee ovens, magazijnen voor grondstoffen, afval en afgewerkte producten, kantoren en parkeergelegenheid. Tegen 2026 moet de eerste oven in werking zijn, de andere in 2027. Zin in een baan bij Ciner Glass? In 2025 beginnen ze daar met de zoektocht naar arbeidskrachten in een vijfploegensysteem. Momenteel zijn ze nog op zoek naar engineers en mensen voor de HR-afdeling.
(Foto's Chris Bosmans) Meer foto's.