Op 6 februari vond een incident plaats in het station van Lommel toen een vrouw kwam klem te zitten tussen de automatische treindeur. Het was niet alleen schrikken voor haar maar vermoedelijk ook voor alle treingebruikers in Lommel die zich afvroegen hoe zoiets mogelijk is. De NMBS kondigde een intern onderzoek aan en naar aanleiding daarvan stelde volksvertegenwoordiger Kris Verduyckt (sp.a) vandaag de bevoegde Minister, de heer Bellot, een parlementaire vraag.
Concreet vroeg dhr. Verduyckt hem of het gevaar bestaat dat een trein zou kunnen vertrekken met een geknelde passagier tussen zo'n deur. De Minister gaf als antwoord
dat dat niet mogelijk is. De trein kon niet vertrekken omdat bij de treinbestuurder in dieselmotorwagens, zoals in Lommel, een controlelamp "
deuren" moet doven als alle deuren contact maken bij sluiting. Dat was niet zo en bovendien verwittigde ook een geluidsignaal hem dat niet alle deuren dicht waren. Ook de treinbegeleider moet een vertrekbevel geven dat alles in orde is. Wat er wél duidelijk misliep is dat de deuren normaal onmiddellijk terug zouden moeten openen als er iets of iemand gekneld zit dankzij de aanwezigheid van een gevoelige boord. De minister gaf aan dat het onderzoek uitwees dat
deze boord defect was (en ondertussen terug hersteld werd). De minster verzekerde Kris Verduyckt dat dit soort incidenten, door de veiligheidssystemen, gelukkig zeer zeldzaam zijn.