Gisterenavond presenteerde Sooi Van Limbergen, lijsttrekker van PVDA, de
resultaten van hun grote bevraging. “De afgelopen maanden trokken we van deur tot deur in de verschillende delen van Lommel. We vroegen wat anders kan en wat er beter moet in Lommel. Want de democratie begint met luisteren naar de mensen. Meer dan
600 Lommelaren hebben onze bevraging ingevuld”, verduidelijkte de kopman van de PVDA. Hij voegde eraan toe dat deze bevraging past binnen een project om te gaan voor een stad op maat van de mensen. “Onze voorstellen komen dus van de Lommelaren zelf. Het is geen verre utopie, maar wel een dringende noodzaak om de prioriteiten terug juist te stellen. Om de stad niet laten draaien op maat van grootgraaiers en private zorgbedrijven, maar op maat van de werkende mensen, van de jongeren en van mensen die het moeilijk hebben. Het is programma van iedereen die opkomt voor een stad op mensenmaat”.
Aan de hand van deze bevraging zal de
PVDA verkiezingsprogramma uitwerken. “Uit de bevraging komt dat de mensen vooral een betaalbare stad willen. Uit tien thema’s zet 60 procent van de mensen dit thema in de hun top drie. Daar gaan we dan ook op inzetten. Met de geplande bouw van het Zonnepark kunnen we naar een stad gaan waar duurzaam en goedkoop hand in hand gaat. Een stad waar er op een democratische en transparante manier wordt omgegaan met energievoorziening. Maar we zullen ook pleiten voor een stad die zorgt voor gratis toegang tot de huisarts, zoals onze dokters bij Geneeskunde voor het Volk klaarspelen. Maar we willen verdergaan, naar een stad waar dit wordt uitgebreid met meer dokters, psychologen, diëtisten en verpleegkundigen. Een stad zonder wachttijden bij de geestelijke gezondheidszorg en niet bij de rusthuizen. Wij gaan voor een stad op mensenmaat”, besluit Van Limbergen.
Uit de
resultaten van de enquête blijkt tevens nog dat de deelnemers ervan willen gaan voor een veilig Lommel, ook veiligheid voor fietsers en voetgangers, met betere en meer fietspaden, maar ook een verkeersvrije Kerkstraat (tijdens de winkeluren), pendelbussen van centrum naar wijken en industrieterreinen, een dynamische jeugdhuis in het centrum en méér inspraak bij grote projecten en beleidspunten.