Donderdag 13 februari 2020
Gisteren vond in de federale commissie mobiliteit een debat plaats over het treinverkeer in de Antwerpse Kempen (en dus bij uitbreiding over het Noord-limburgse treinverkeer). Volksvertegenwoordiger Kris Verduyckt (sp.a) stelde ook vragen over de toekomst van lijn 19 (Hamont-Mol) en de verlenging van de rechtstreekse piekuurtrein naar Brussel vanuit Noord-Limburg.
De rechtstreekse piekuurtrein Mol-Brussel, één van de minst stipte treinen van het land, wordt ook door verschillende Noordlimburgers in de ochtend en de avond genomen. De vertragingen voor die lijn wijdde de minister aan twee belangrijke oorzaken: het drukke (goederen)verkeer op de vaak enkelsporige lijn Antwerpen-Mol en de vele stations. Hij stelde zich hardop de vraag of alle stations nog bediend moeten worden door deze piekuurtrein en gaat die begin maart voorleggen op een overleg met de burgemeesters van de Antwerpse Kempen.
Belangrijk nieuws was te rapen over de verlenging. De minister zei dat de NMBS een verlenging naar Neerpelt onderzocht heeft. Begin april zal de NMBS bij infrastructuurbeheerder Infrabel de tijdslots bestellen voor deze verbinding. Nadien volgt volgens de minister meer communicatie naar alle betrokken partijen.
“Een goede zaak want het betekent dat Noord-Limburg eindelijk rechtstreeks aangesloten wordt op Brussel. Vandaag rijdt die piekuurtrein twee keer per dag en vooral in de avondspits zou er best nog eentje bijkomen want de laatste vertrekt vandaag al om 17u05 in Brussel-Centraal.” zegt Kris Verduyckt.
De minister gaf toe dat de aansluiting tijdens de avondspits in Herentals in 2019, ondanks het feit dat de trein 5 minuten mag wachten, slechts 82,8% keer gehaald werd (algemeen stiptheidscijfer 2019 bedroeg 90,4%). In de praktijk betekent dit, dat Noord-Limburgers gemiddeld één keer per week hun aansluiting vanuit Brussel of Mechelen missen en hun reistijd een uur langer zien duren. “Vele Noord-Limburgers stranden dan in Herentals of Mol waar sommige reizigers zelfs spontaan een carpool-actie hebben opgestart om elkaar te helpen.”
Vanaf 2023 staat de opsplitsing van de lijn Turnhout-Brussel-Binche op de agenda en vanaf 2021 komen er modernere toestellen op die lijn (M6 dubbeldekkers). Dat eerste is vooral belangrijk omdat de grote afstand van deze lijn (en dus het vele stations dat men passeert) zorgt voor de vele vertragingen. Vooral in de avondspits zijn er systematische vertragingen van de trein die uit het verre Henegouwen moet komen (ook al werd de vertrektijd vanuit Binche reeds vervroegd)
Verduyckt vroeg ook een verhoging van de frequentie tussen Hamont-Mol, maar daarvoor is het volgens de minister wachten op een gedeeltelijke verdubbeling van de sporen tussen Mol en Hamont. “Ik ga de komende weken hier ook verdere vragen over stellen naar technische en budgettaire vereisten. Dat de Minister ook de elektrificatie naar Nederland noodzakelijk noemde, juich ik toe. Hij noemde het een ingewikkeld dossier wat ik best geloof, maar de treinverbinding naar Weert mogen we nooit loslaten.”