Vanavond plaatste de fractie Samen/sp.a een extra punt op de dagorde van de gemeenteraad i.v.m. de Noord-Zuid en de ontsluiting van Noord-Limburg. Concreet gaat het om
een vijftal ingrepen die volgens de fractie een grote meerwaarde zouden betekenen naar bereikbaarheid in de toekomst voor Noord-Limburg. Namens de oppositiepartij was het Walter Cremers die het voorstel toelichtte waarbij hij pleitte om in de toekomst een goede ontsluiting voor
zowel Lommel als Pelt te realiseren, en om deze voorstellen in het verder onderzoek van de Noord -Zuid te laten opnemen, opdat de bereikbaarheid van de Lommelse maar ook de Peltse kernen en industriezones sterk verbeterd zou worden. Hieronder een beknopt overzicht van de plannen, met een nummering die verwijst naar de bijgevoegde tekening.
1.
Poort Kolonie: Een veilige vlotte aansluiting van de Noord-Zuid in België met Nederland ter hoogte van de grens, waarbij de aanwezige horeca en handelszaken, de aanpalende natuurgebieden en de plaatselijke verbindingen met Kolonie en Bergeijk worden opgenomen.
2. Een nieuwe noordelijke hoofdontsluiting van
Nolimpark ter hoogte van het afrittencomplex Grote Heide. Waardoor enerzijds een ontlasting van zwaar verkeer richting de woonwijken Barrier, Kolonie en Overpelt-Fabriek wordt gerealiseerd en anderzijds Nolimpark een belangrijke nieuwe kop krijgt richting Eindhoven. De aanwezige verticale as zorgt voor de verbinding tussen de noordelijke en zuidelijke ontsluiting van het industriegebied.
3.
Halte Spartacus en volwaardige zuidelijke ontsluiting van Nolimpark via een op- en afrittencomplex aan de N71.
4.
N715 (oude verbinding Hasselt – Eindhoven) bestemmen als openbare vervoersas (Spartacus) en fietsostrade. Dit blijft de kortste verbinding naar Noord-Limburg, de N715 moet een volwaardige functie krijgen gericht op de toekomst. Een verbinding om het halfuur moet haalbaar zijn voor Noord-Limburg, waarbij vanuit de halte Nolim afwisselend naar de kernen van Pelt en Lommel-centrum wordt doorgereden.
5. De verbinding van de
Spartacus naar Pelt en Lommel via de spoorlijn Antwerpen-Pelt (5a) of via de N712 (5b) doortrekken vanuit de nieuwe halte Nolim.
Tevens legde de fractie een motie voor waarin ze dringend vroeg dat Lommel betrokken zou worden bij alle verdere stappen omtrent de Noord-Zuid, dit vanuit de onvrede met het feit dat er wél in andere gemeenten raadplegingen en infovergaderingen plaatsvinden, maar niet in onze stad. Via de sociale media deed Samen/sp.a onlangs tevens een korte bevraging waaruit bleek dat de Lommelaar absoluut mistevreden was met deze gang van zaken, en dat hij zeker wou betrokken worden bij de verdere uitwerking van dit project. Ook bij de keuze als eindpunt van het openbaar vervoer in Noord-Limburg koos een 90% van de Lommelaars voor Lommel, maar opmerkelijk koos ook 60% van de niet-Lommelaars voor Lommel!
Fractieleidster Rita Phlippo benadrukte dat het jammer is dat er géén goedkeuring wordt gevraagd aan de gemeenteraad voor deze motie. Dankzij een stevig antwoord en een akkoord van alle fracties zouden we een duidelijk statement kunnen maken naar de hogere overheid toe, zei ze. Schepen Loots deelde de bezorgdheid van de oppositie: “Ook wij als meerderheid willen op de nagel blijven kloppen, en wij willen ook als Lommel betrokken worden. Wij hebben onze opmerkingen ook doorgegeven via de geëigende kanalen, en niet via de pers of de sociale media”, stelde ze. "Gezien het belang van de Noord-Zuid voor heel Noord-Limburg, zijn wij ook van mening dat de stad Lommel en haar inwoners ernstig dienen te worden betrokken bij dit complex project. We blijven op de nagel kloppen en als we dit samen doen, kan de boodschap alleen maar duidelijker zijn. Lommel is onder andere met het Kristalpark een stad waar wel degelijk rekening mee dient gehouden te worden. Onze bekommernissen zijn tevens reeds rechtstreeks met de bevoegde ministers besproken. Vooralsnog is er nog steeds geen enkel definitief plan – ook geen enkel plan dat goedgekeurd werd onder het vorig bestuur. De Noord-Zuid kent zoals iedereen wellicht weet een zeer lange voorgeschiedenis. We hebben wel degelijk onze bemerkingen doorgegeven en zullen dat in de toekomst ook zo doen, maar niet rechtstreeks via de pers of sociale media maar via de geijkte constructieve kanalen. Inwoners van Lommel zijn welkom op de reizende infomarkt, deze is vandaag van start gegaan in Houthalen en worden ook georganiseerd in onder andere in Pelt of Hechtel-Eksel."
Rita Phlippo bleef erop hameren dat de Lommelaar niet geïnformeerd wordt, en niet geconsulteerd, en ze bleef het jammer vinden dat de meerderheid niet wil ingaan op de vraag om deze motie samen goed te keuren. Vanuit de meerderheid kwamen zowel burgemeester Bob Nijs als schepen Karel Wieërs tussen. De voorzitter stelde na toch enige commotie dat deze motie bovenlokaal is en dus niet ter goedkeuring diende voorgelegd.
Peter Luykx (N-VA) kwam ook nog tussen en betreurde dat Samen/sp.a dit dossier ‘bezoedelt’, en stelde dat de sp.a méér kwaad dan goed doet in dit dossier door éérst naar de pers te gaan. (JB)