De
werken in de Kerkstraat naderen hun voltooiing, tijd om nog eens een round-up te maken waarbij schepen Geert Jansen de puntjes op de i zet. Op de vraag of de auto nu al dan niet nog in de Kerkstraat welkom is, was hij erg duidelijk: "Hoewel
veel mensen dachten dat het centrum volledig autovrij zou worden, is het de bedoeling om na de werken de voetganger voorrang op het gemotoriseerd verkeer te geven. De Kerkstraat wordt een plein volgens de regels van een woonerf. Nog wél auto's dus, maar autoluw, niet autovrij!" Wat het
toekomstige parkeersysteem betreft zegt hij: "Digitale parkeergeleidingsborden zullen het aantal vrije parkeerplaatsen aangeven in de drie parkeerzones: kerk en Mudakkers, cultuurcentrum en Huis van de Stad. Mensen die een snelle boodschap moeten doen kunnen tóch nog in de Kerkstraat terecht, op een 20-tal parkeerplaatsen met een
shop-and-go systeem waarbij sensoren zullen meten hoe lang een parkeerplaats bezet is. Het vroegere ‘
Lommels kwartiertje’ zal dan een halfuur waard zijn. Wie langer parkeert, betaalt een fikse boete." Verder vermeldt hij ook nog dat er zones met
vrije WiFi komen, dat er nog
boombakken en fietsbeugels geplaatst worden, en dat er een
pleintje komt op het punt waar de Kerkstraat eindigt en Dorp begint, met fosforescerende elementen die overdag het licht opslaan en ’s avonds
schijnen. En de schepen zou voor opvulling van de leegstand graag terug gaan naar de
economie van
authenticiteit waar volgens hem de Kerkstraat in het verleden mee gevuld
was, de kleine zelfstandige dus die met passie zijn producten verkoopt.
Na de Kerkstraat zal ook het Dorp aan de beurt komen. Hiervoor wordt een horecabeleidsplan in nauwe samenwerking met de horecasector opgemaakt. Inspraak en participatie staan ook in dit dossier hoog op de agenda. De werken hier kunnen eventueel
na de zomer van 2017 van start gaan.
(Bijdrage Laura Liebens, studente journalistiek Thomans More Hogeschool Mechelen)