Zoals aangekondigd vroegen we in het luik ‘mobiliteit’ de verschillende partijen naast de Kerkstraat, het Dorp en de komst van Albert Heijn, ook naar hun intenties met
de Stadslaan én naar een
eigen bijdrage omtrent ‘mobiliteit’. Maar eerst de Stadslaan dus…
PVDA: Wij willen gaan voor een heraanleg van de Stadslaan met voornamelijk aandacht voor de veiligheid van fietsers en voetgangers. De fiets laten we uitgroeien tot een gezond en veilig alternatief voor de auto. In Lommel is nog werk aan de winkel. De Stadslaan is onveilig voor fietsers, van deze Stadslaan maakt een groot deel van de schoolgaande jeugd gebruik om naar de scholen te fietsen (campus Mercurius, college, gemeentelijke basisschool).
Groen: Naar de toekomst toe willen we alleszins dat de voetganger en fietser de meest prominente plaats krijgt op de Stadslaan. Veiligheid voor de zwakke weggebruiker is prioriteit. Dit kan onder andere verwezenlijkt worden door van de Stadslaan een zone 30 te maken en door het aanleggen van degelijke fiets -en voetpaden.
Voor3920lommel: de voorbije jaren is er achter de schermen hard gewerkt om de aanleg van de Stadslaan voor te bereiden. Er zal via een gefaseerde aanpak gewerkt worden om hinder te beperken. Op dit moment schatten we in dat het gedeelte Sleutelstraat – Gasstraat en Kapelstraat en Koning Albertlaan – Astridlaan als eerste worden uitgevoerd.
N-VA: Het stukje dat in Lommel bekend staat als de ( half afgewerkte ) Stadslaan, dient in eerste instantie bekeken te worden op een ruimer vlak. De verbindingswegen tussen de verschillende gehuchten in Lommel zijn momenteel de enige toegangswegen. Dit heeft een historisch verleden wat nooit in vraag werd gesteld in het kader van de mobiliteit. Hierdoor creëer je vandaag een gebrek aan goede alternatieven voor de Lommelaar om zich vlot te kunnen verplaatsen. De oplossing voor de Stadslaan ligt volgens N-VA in de aanpak van deze verbindingswegen, nl. Barrier/Lutlommel, Kerkhoven/Kattenbos en Balendijk/Stevensvennen. Deze wegen onderling verbinden(een bovenlokale ring?), moet het mogelijk maken om weg te blijven van het centrum / de Stadslaan wanneer je daar niet moet zijn. Nu wordt iedereen gedwongen om op een kleine woonstraat te rijden waar voetgangers en fietsers voorrang hebben. Voor zwaar verkeer is dit momenteel een ramp. Wat de Stadslaan zelf betreft, dient er in eerste instantie te worden bekeken of er dan nog een noodzaak is om de volgende fases af te werken (fase Klachtloop – watertoren + fase Stationsstraat – Leopoldlaan) : de huidige Stadslaan dient in elk geval zo terug een ‘leefbare’ straat te worden, met voorrang voor voetgangers en fietsers.
CD&V: wij willen budget vrijmaken om de bestaande wegen aan te pakken zodat het traject Sleutelstraat - Adelberg - Kapelstraat - Koning Albertlaan -Koningin Astridlaan en de Hoevestraat over een fiets- en voetpad beschikken zodat de verkeersveiligheid aanvaardbaar wordt. Door de huidige tactiek van het stadsbestuur om bij bouwvergunningen gratis grondafstand te bekomen zal er over zes jaar nog steeds geen Stadslaan zijn. Het stadsbestuur schuift de verantwoordelijkheid af op de eigenaars omdat deze hun grond niet zouden willen verkopen, terwijl de stad de bewoners voor het laatst heeft gecontacteerd in 2014. De bewoners van de Stadslaan moeten correct geïnformeerd en vergoed worden. Als we dit al zouden kunnen realiseren zou dat fenomenaal zijn aangezien het huidige bestuur al in 2009 het verkeerskwaliteitsplan goedkeurde waar de heraanleg van deze straten als prioritair werd beschouwd. De ontwikkeling van de nog niet bestaande wegen moet herbekeken worden in functie van verkeersveiligheid en budgettaire ruimte maar is zeker geen prioriteit.
Lijst Burgemeester: Op korte termijn wordt het stukje Stadslaan aan de Sleutelstraat heringericht volgens het reeds vastgelegde concept met losliggende fietspaden. Meteen de aanloop naar eenzelfde aanpak ter hoogte van Kloosterstraat, Mudakkers en Molenstraat. Ook de overige delen van de Stadslaan komen aan bod zodra de aanpalende eigenaars een stukje van hun perceel aan de stad willen verkopen. Dat met het oog op de aanleg van losliggende fietspaden. De budgetten zijn alvast aan de kant gezet. De voetgangers? Binnen het unieke project de Groene Wandeling wordt een veilig en aangenaam traject binnen de Stadslaan voorbereid.
Tot slot mochten de partijen ook no
g een eigen inbreng doen binnen het stukje ‘mobiliteit’.
Lijst Burgemeester: Als het aan Lijst Burgemeester ligt, krijgt de Lommelse fietser de volgende jaren een meer prominente plaats in het verkeer. Een vlotte en veilige fietsverbinding van elke wijk naar het centrum moet mogelijk zijn. Schoolomgevingen moeten fietsvriendelijker en –veiliger worden ingericht zodat onze jeugd sneller de fiets neemt om naar school te rijden.
CD&V: We willen de verkeerssituatie bekijken over Lommel en omgeving, mobiliteit gaat niet enkel over de Stadslaan en enkele fietspaden, het gaat om bereikbaarheid voor alle inwoners en mensen die Lommel passeren of moeten doorkruisen. Om te verwijzen naar ons programma #BOB: Bereiken/Ondersteunen/Buurten. We willen verbinding tussen de buurten, de gehuchten terug versterken, door in te zetten op veilige verbindingen naar het centrum en tussen de gehuchten onderling, we willen de buurten weer bereikbaar maken en liefst met de fiets. Zo willen we investeren in een bewaakte fietsenstalling in het centrum, aan het station en aan de Singel met de mogelijkheid om uw elektrische fiets op te laden. Als stad die vooruit durft te kijken met een open vizier naar de toekomst, moeten we durven inzetten op zachte verkeersassen, onze kinderen moeten weer veilig naar school kunnen.
Voor3920lommel: Het is belangrijk dat we de categorisering van wegen respecteren en van woonstraten geen sluipwegen creëren tussen de verschillende wijken. Om de weg van de minste weerstand te vermijden, brengen we knippen aan in bepaalde woonstraten om enkel plaatselijk verkeer toe te laten. Ook willen we inzetten op de uitbouw van korte doorsteken voor de zwakkere weggebruikers door de aanleg van losliggende fietspaden, trage wegen, fietsstraten tussen woonwijken en schoolstraten.
Groen: Momenteel is het aanbod van openbaar vervoer van en naar Lommel ontoereikend vooral in de avonduren. Hier is uitbreiding gewenst samen met een betere verbinding tussen het station, de gehuchten en het centrum. We stellen onder andere voor om hiervoor lusbusjes in te zetten.
PVDA: Lommel kampt met een ‘openbaar vervoer’ probleem. Zo is er de Belbus die beperkt rijdt en het sluiten van loketten aan het station, wat de dienstverlening niet ten goede komt. De gemeente moet het openbaar vervoer ondersteunen. De gemeente moet druk uitoefenen op De Lijn om de uurregeling uit te breiden. Vóór 9u30 is er geen enkele bus richting Geel. Voor veel mensen is het moeilijk om met het openbaar vervoer het station te bereiken. Ook de belbus begint pas te rijden vanaf 9u30, zodat mensen daarmee ook niet vóór 9u30 aan station kunnen geraken. Van het station tot in het centrum of van de wijken van Lommel naar het centrum zijn er buiten de belbus geen mogelijkheden om het openbaar vervoer te nemen. Verschillende vormen van vervoer zou men goed op elkaar moeten afstemmen en regelmatig hierover communiceren bv. via info Lommel.
Tot zover de toch niet altijd gelijklopende ideeën over mobiliteit... Dinsdag krijgt u van ons het verslag van het gesprek met de jongeren-kandidaten, daarna nog de langetermijnvisie van de partijen.