"Hoeveel kosten heeft het stadsbestuur al gemaakt in verband met het verkeerscirculatieplan?" vroeg N-VA-fractieleider Peter Luykx. Uit het antwoord dat hij kreeg, blijkt dat die kosten tot dusver al meer dan 620.000 euro bedragen. Luykx: "Diverse voorbereidingen en geleverde werken kloppen vandaag af op 621.649,73 euro, incl. BTW. Werken in functie van de verkeerscirculatie vormen met ruim 315.000 euro de grootste uitgave, gevolgd door de aanleg van de rode fietssuggestiestroken ter waarde van 103.500 euro. Andere uitgaven zijn de opmaak van een centrumstudie (89.600 euro), een algemene visie van ontwerper Grontmij (77.500 euro) en onderhandelingen over grondwervingen (15.000 euro). Voor de communicatie was met de organisatie van klankbordgroepen en infosessies 7.100 euro en met een luxueuze infobrochure 13.000 euro nodig. 620.000 euro aan voorbereidingen, maar er was wel geen geld voor een voorafgaandelijk onderzoek naar geluidsoverlast, fijn stof en trillingen. En dat terwijl de woonleefbaarheid precies de grote bekommernis van de stadslaanbewoners is”, aldus Luykx.
Hij vreest dat de definitieve kostprijs wel eens héél duur zou kunnen uitvallen. Tijdens de gemeenteraad van februari 2011 sprak het stadsbestuur al van een eerste ruwe raming voor het totale project: 9.900.000 euro, excl. BTW. Het verwachte ereloon zou tussen 454.410 euro en 632.610 euro excl. liggen. Peter Luykx: “En dan is er nog geen rekening gehouden met vergoedingen voor de onteigeningen. Deze stadslaan is een onbetaalbaar project voor Lommel.” De N-VA-fractieleider besluit dat het huidige mobiliteitsplan "niet alleen ongewenst maar ook financieel
niet haalbaar" is.