Wanneer de jonge Belgisch-Japanse artieste
Aili Maruyama haar krachten bundelt met die andere grote Belgische belofte
Orson Wouters, het creatieve brein achter de band Transistorcake, knettert er muzikaal vuurwerk uit de boxen. De combinatie van funky beats met de mysterieus klinkende Japanse lyrics is ronduit onweerstaanbaar. Dat was gisteren niet anders, in de kleine zaal van de Adelberg, in
Bar Dada.
Dit Belgisch-Japans
elektropop duo ontstond na een toevallige ontmoeting in 2019. Hun diverse persoonlijkheden en spontane aanpak van muziek resulteerden in de succesvolle ‘Dansu’ EP in 2021. De titeltrack, hun grootste Belgische wapenfeit, prijkte wekenlang aan de top van de Radio 1 VOX-lijst en leverde hen een nominatie op voor Studio Brussel De Nieuwe Lichting.
Het duo verstevigde hun positie in België met lovende recensies van Rolling Stone en opmerkelijke videoclips en werkte zich ook internationaal in de aandacht. Optredens op invloedrijke radiostations en extatische live shows in heel Europa volgden. Ook Amerikaanse smaak-makers-stations zoals KEXP en KCRW zijn fan van hun mix van ondergrondse elektronische geluiden en sprankelende pop, gezongen in het naïeve Japans dat Maruyama met haar vader ontwikkelde toen ze nog jong was.
In 2022 werd het duo uitgenodigd voor het
Inspire Tokyo Festival, waarna ze een speciale Japanse editie van de EP uitbrachten. Terug in België brachten ze hun langverwachte debuutalbum, 'Nandakke?' uit. Het album is een unieke mix van surrealistische elektropop, vreugdevolle elektronica en meer, variërend van de eigenaardige Japanse mode tot Aili’s vaders takoyaki-recept.
(Foto's Stefan Ackx)