De Aktief-fractie vindt het standpunt van de burgemeesters van Lommel en Overpelt inzake de keuze voor een trein of tram tussen Midden- en Noord-Limburg te kort door de bocht, mailt fractieleider Staf Henderickx. "Gezien onze wegen dichtslibben door auto- en vrachtverkeer, is de ontwikkeling van het openbaar vervoer een prioriteit. De resultaten van het milieueffectenrapport in verband met de ontwikkeling van een sneltram of trein van Hasselt tot in Noord-Limburg zijn bekend. Daaruit blijkt overduidelijk dat een nieuwe spoorlijn voor een treinverbinding heel wat voordelen ressorteert.
1. De trein is sneller: 25 minuten tegenover de tram 27 minuten.
2. Ook goederenverkeer is mogelijk met een treinverbinding. Dit is zeker niet onbelangrijk voor de verdere industriële ontwikkeling van Noord-Limburg.
3. Daarenboven is een aansluiting op de IJzeren Rijn een extra plusplunt. Als die er ooit komt?
4. Het bestaande spoor Hasselt-Houthalen betekent een pak minder investeringskosten.
5. Het aantal zitplaatsen in de trein bedraagt 280 met extra 112 staanplaatsen tegenover 200 zitplaatsen in de tram.
6. Bij het opstappen in de trein zijn er geen trapjes. Een extra voordeel voor onder andere mindervalide personen.
7. De bediening van de trein is eenvoudiger en deze kan bestuurd worden door een treinbestuurder.
Welk is het standpunt van het stadsbestuur? Voor ons lijkt de keuze erg voor de hand liggend."