De
laatste gemeenteraad voor de zomerpauze duurde wat langer dan gewoonlijk, door het goedkeuren en het kennisnemen van de vele jaarrekeningen en meerjarenplannen.
De algemeen directeur Iris Mulkens begon met een toelichting over de
interne werking en de dienstverlening van de Stad Lommel. 'Er is hard gewerkt aan een model waar klantgerichte dienstverlening centraal staat, zoals het warme onthaal waar burgers terechtkunnen die het moeilijk hebben met ‘het digitale’, en een stadsapp die binnenkort gelanceerd wordt', aldus de directeur. 'Daarnaast zijn de meldingen van burgers ook verdubbeld. Er kwamen in totaal 1.846 meldingen binnen, waarvan 65 klachten waren en 106 complimenten. De meldingen gingen onder andere over putjes, overhangende takken en onleesbare verkeersborden.'
Gemeenteraadslid Rita Phlippo (Samen Vooruit) uitte ook opnieuw haar grote bezorgdheid omtrent de
hoge personeelskosten: ‘Dit blijft een heikel punt voor onze fractie. En ondanks het feit dat er rond welzijn veel gedaan wordt, is er toch veel ziekte-uitval bij het personeel.’ De algemeen directeur antwoordde dat de Stad Lommel een grote organisatie is die veel te bieden heeft. ‘Wij krijgen enorm veel sollicitanten, en het organogram spreekt hen juist aan, net als onze vele opleidingsmogelijkheden.’ Wat betreft de hoge personeelskosten, antwoordde schepen Karel Wieërs (N-VA) dat hij betwijfelt of dat wel zo is. ‘Wij zitten juist onder het gemiddelde in Limburg,’ zei hij.
De
presentatie van de jaarrekening door schepen van Financiën Johan Bosmans (N-VA) volgde later in de gemeenteraad. ‘We evolueren naar een schuldenvrije situatie,’ zei hij. Veel van de uitgaven van de stad tussen 2023 en 2024 zouden lager uitgevallen zijn dan voorzien en heel wat opbrengsten hoger. Rita Phlippo (Samen Vooruit) kwam opnieuw tussen: ‘We hebben de cijfers geanalyseerd. Een paar zaken zijn ons opgevallen en bevestigen onze bezorgdheid. De jaarlijkse kost van de stad stijgt wél, en dat heeft vooral te maken met de stijgende personeelskost. Het gebudgetteerde getal is quasi gelijk aan het uitgegeven getal. Daardoor schiet er niet veel over.’ Johan Bosmans vond dat ze appelen met peren vergeleek. ‘U vervalt weer in uw oude fout. Het is noodzakelijk om te investeren in het personeel en we zitten onder het Limburgs gemiddelde, zoals Karel Wieërs al zei.’ De burgemeester Bob Nijs (CD&V) merkte op dat er tussen 2023 en 2024 vijf indexeringen geweest zijn die de verhogingen veroorzaakt hebben. Gemeenteraadslid Jaak Theuws (CD&V) besloot: ‘Moeten we dan maar het personeel aanspreken en die indexverhogingen terugvorderen? De inwoners van onze stad verdienen fatsoenlijk en voldoende personeel. Dat kost geld, ja. Maar dat zullen we dan ergens anders wel besparen.’ Vooruit stemde tegen de jaarrekening, Sooi Van Limbergen (PVDA) en Dag Indenhoek (Voor3920Lommel) onthielden zich.
En dan was het de beurt aan het
meerjarenplan. De burgemeester nam een PowerPoint-presentatie met zich mee en toonde alle verwezenlijkingen en lopende realisaties van de stad. Dat zijn onder andere het sterrenregister, de uitbreiding van de balie-uren, de snelbalie en warme balie, de stadsapp, de nieuwe websites lommel.be en visitlommel.be, het participatiebeleidsplan 2025 – 2026, de opening van House of Nature, de nieuwe buspaviljoenen, de eerste reeks van de negen veilige schoolomgevingen, de heraanleg van het kruispunt tussen Lutlommel en de Torenstraat, de vergroening van de Leopoldlaan, de 630 aangeplante laanbomen ter compensatie van de Rondweg, de herprofilering van Lommel Leeft dat opnieuw zal doorgaan op het Dorpsplein, de vele wijkteams, de herinrichting van de Rondweg en het Burgemeesterspark, de renovatie van het Mariapark, de vernieuwde speeltuin Dolfijn, de nieuwe Dojo gevechtssportzaal, de twee padelvelden van TC Kolonie en de uitbreiding van het skatepark. Vijftien gemeenteraadsleden stemden voor dit meerjarenplan, acht tegen (Samen Vooruit), en twee onthielden zich (Sooi Van Limbergen en Dag Indenhoek).
De vzw
Het Gouden Hart heeft een weggeefwinkel op Werkplaatsen, maar heeft ook een bredere werking dan dat, denk maar aan dagbesteding, vormingen en een digipunt. De vzw krijgt 15.000 euro financiering en zal samenwerken met het OCMW. De noodwoning aan de Sleutelstraat kan verder gebruikt blijven worden voor noodopvang. De RegenbOog vzw zal speelpleinwerking blijven organiseren voor kinderen met specifieke zorgbehoeften. Dit werd allemaal unaniem goedgekeurd. Er kwamen ook heel wat adviezen voor de rekeningen van de kerkfabrieken aan bod, waarvoor Samen Vooruit zich onthield. En er werden enkele mandaten voor algemene vergaderingen goedgekeurd.
Uiteraard volgden ook nog de
mondelinge vragen. De eerste vraag kwam van Sooi Van Limbergen (PVDA): ‘De
conformiteitsattesten voor huurwoningen is in veel gemeenten verplicht. In Lommel is het niet verplicht, en daardoor lopen wij subsidies mis. Nu vraagt Wonen in Vlaanderen om er werk van te maken in een jaar tijd. Welke stappen gaat de stad nu ondernemen en wanneer worden de conformiteitsattesten verplicht?’ Het antwoord volgde van schepen van Wonen Nancy Bleys (CD&V): ‘In onze samenwerking met Hechtel-Eksel hebben we opgenomen dat we voor een bepaald aantal huurwoningen verplicht een conformiteitsattest opleggen. In Hechtel-Eksel zijn dat woningen ouder dan 30 jaar. Lommel heeft de analyse gemaakt dat wij gaan inzetten op kamerwoningen, dat zouden er een 100-tal zijn. Voor elke woning verplicht een conformiteitsattest opleggen, is onwerkbaar.’
De tweede mondelinge vraag kwam van Rina Ven (Samen Vooruit) en ging over de
beschikbaarheid van sociale woningen in Lommel: ‘Er zijn lange wachtlijsten, vooral gezinnen met een laag inkomen en eenverdieners hebben het moeilijk om een geschikte en betaalbare woning te vinden. De oprichting van Wonen in Limburg zou een betere dienstverlening opleveren, maar sinds november 2023 zouden er volgens Het Belang van Limburg geen sociale woningen meer toegekend zijn door het nieuw sociaal inschrijvingsregister en zouden er 610 woningen die in orde zijn leegstaan. Hoeveel mensen wachten? En wat is de gemiddelde wachttijd?’ Ook hier zorgde schepen Nancy Bleys voor het antwoord. ‘Dit is een bezorgdheid die wij allemaal delen’, zei ze. ‘Nu is er één wachtlijst, vroeger waren dat er meerdere. Dit vergt wel een nieuwe manier van werken en dat vraagt wat tijd. Wij hebben 715 woningen in eigendom van de woonmaatschappij en 82 woningen die worden ingehuurd. Er zijn toewijzingen gebeurd, dus het is niet zo dat dat volledig stilgelegen heeft. De woningen zijn ietwat verouderd, er zijn drie duurzame projecten uitgewerkt van een 40-tal woningen in totaal. Voor vijf woningen lopen de toewijzingen. Zeventien panden staan leeg maar de renovaties zijn lopende, twee panden zullen binnenkort ingevuld worden. Het is een beperkt aantal dat leegstaat. Op de wachtlijst staan momenteel 670 kandidaat-huurders. De gemiddelde wachttijd kan op dit moment niet weergegeven worden door de woonmaatschappij.’
De derde vraag kwam van Elly Vanbrabant (Samen Vooruit) en ging over het
parkeerbeleid en de
mobilhomes die parkeren op openbare parkeerplaatsen. ‘Het dagenlang parkeren van mobilhomes op de verharde parking naast het Kapittelhof en aan de Donkerstraat. Ze nemen veel plaats in, wat leidt tot grote frustratie bij veel burgers. Er is mij gemeld dat een bepaalde mobilhome 24 dagen geparkeerd stond, terwijl dat maar maximum 24 uur mag. Het kan toch niet zo moeilijk zijn om daar een verbodsbord te plaatsen en een waarschuwing te schuiven achter het raam?’ Het antwoord van schepen Karel Wieërs was duidelijk: ‘Dit verhaal hebben we al meermaals besproken. U stelde trouwens exact dezelfde vraag twee maanden geleden, maar toen heeft uw fractie de zaal vroegtijdig verlaten. Misschien moet u mijn antwoord van toen maar eens herbekijken.’ Schepen van Openbare Werken (CD&V) voegde toe: ‘In principe mag een mobilhome daar staan, alleen een aanhangwagen of iets wat niet gemotoriseerd is dat niet langer dan 24 uur mag mobiliseren. In het mobiliteitsplan zijn wij aan het kijken of we in de toekomst de parkeerduur kunnen beperken.’
En de vierde en laatste vraag tenslotte kwam van Sooi Van Limbergen: ‘Een aantal jaar geleden werd de
Kerkstraat vernieuwd, maar we zien dat het
wegdek daar al flink beschadigd is. Wie gaat daarvoor opdraaien?’ Schepen Sophie Loots antwoordde dat er een prijsvraag uitgestuurd is om de beschadigingen te laten herstellen en dat er een rioolonderzoek is uitgevoerd. ‘We kunnen stellen dat dat een combinatie is van factoren. Enerzijds is er de intensiteit van het verkeer, maar er kan ook een fout gebeurd zijn in de aanleg. Dat zullen we pas zien tijdens de herstelwerken.’
Delia Filippone