De discussie rond het Stedelijk Motorcrossterrein in Lommel sleept al geruime tijd aan. Na jaren van spanningen tussen omwonenden, milieuverenigingen en het circuit, besliste de provincie Limburg begin 2025 om enkele milieuvoorwaarden te versoepelen. Die beslissing zorgde voor felle reacties en uiteindelijk voor een tussenkomst van Vlaams minister van Omgeving Jo Brouns (CD&V), die de versoepelingen intussen gedeeltelijk heeft teruggedraaid.
(Archieffoto Joery Vandormael)
Het provinciebestuur gaf in het voorjaar van 2025 groen licht voor een aantal
aanpassingen aan de omgevingsvergunning van het Stedelijk Motorcrosscentrum Lommel (SML). De versoepelingen moesten het circuit in een overgangsperiode de kans geven om economisch leefbaar te blijven in aanloop naar strengere Vlaamse geluidsnormen Vlarem II die vanaf 2027 van kracht worden.
De belangrijkste wijzigingen waren:
- Het aantal rijders op de baan mocht stijgen van 20 naar 30 tegelijk.
- De geluidsmeetpost in het bosgebied (onderdeel van het Vlaams Ecologisch Netwerk, of VEN) werd geschrapt, omdat volgens de provincie de permanente metingen daar weinig bijkomende informatie opleverden.
De Limburgse Milieukoepel (LMK) en een buurtbewoner trokken echter onmiddellijk aan de alarmbel. Volgens hen ging de provincie volledig voorbij aan het ongunstige advies van de provinciale omgevingscommissie.
De milieukoepel diende in januari 2025 een
bezwaarschrift in en stelde dat de voorwaarden niet versoepeld, maar net aangescherpt moesten worden. “Niet meten is niet weten,” aldus directeur Dylan Elen, verwijzend naar het schrappen van de meetpost in het bos.
Na het beroep van de milieukoepel en een buurtbewoner moest minister
Jo Brouns een nieuwe beslissing nemen. In oktober 2025 kwam die er: hij draaide de versoepeling voor het aantal rijders terug, maar liet het schrappen van de meetpost wel overeind.
Volgens Brouns is niet voldoende aangetoond dat een verhoging van het aantal rijders geen extra geluidsoverlast veroorzaakt. De meetpost in het bos hoeft niet langer geplaatst te worden, maar het circuit moet de impact op het natuurgebied voortaan via modellen monitoren.
De beslissing van de minister werd
gemengd onthaald.
De
Limburgse Milieukoepel reageerde
tevreden: “Minister Brouns toont dat hij inzet op een leefbare omgeving voor mens, plant en dier,” aldus Dylan Elen. “Nochtans kunnen de fabrikanten verzekeren dat er goede geluidsdempende maatregelen beschikbaar zijn, maar deze kosten uiteraard geld en de levensduur ervan is niet zo erg lang. Maar ze bestaan en kunnen dus aangewend worden om het geluid te drukken en de belasting op de omgeving te beperken.”
Bij het
Stedelijk Motorcrosscentrum klinkt
berusting, al blijft de teleurstelling voelbaar. Johan Boonen geeft aan dat het centrum de beslissing accepteert en geen beroep zal aantekenen tegen de beslissing van de minister. “We zullen proberen te overleven met 20 rijders tegelijk. In de zomer lukt dat nog, maar in de winter wordt het moeilijker omdat er minder uren daglicht zijn,” aldus Boonen.
Wat betreft de meetpost haalt het centrum opgelucht adem. “Die was praktisch en financieel bijna niet haalbaar. Er moesten bomen gekapt worden, er ligt een spoorweg tussen en er was geen stroomvoorziening. Nu mogen we werken met wiskundige modellen, wat veel werkbaarder is.”
Het motorcrosscentrum kijkt intussen vooruit: “We bereiden ons al voor op 2027, wanneer de nieuwe Vlaamse geluidsnormen ingaan. Deskundigen werken aan de nodige studies, en we hopen op steun van de stad Lommel om ons circuit toekomstbestendig te maken.”
De zaak illustreert de brede spanning tussen sportieve, economische en ecologische belangen in Vlaanderen. Enerzijds willen motorcrossers voldoende ruimte en realistische regels om hun sport te kunnen beoefenen; anderzijds vragen buurtbewoners en milieuorganisaties dat de leefbaarheid en de natuur worden gevrijwaard.
Met zijn beslissing probeert minister Brouns een middenweg te vinden: het schrappen van onpraktische verplichtingen zoals de meetpost, maar zonder bijkomende geluidsoverlast toe te laten.
Of deze beslissing de rust in Lommel zal herstellen, valt nog af te wachten — maar duidelijk is dat het motorcrossdossier ook in de aanloop naar 2027, wanneer de nieuwe geluidsnormen ingaan, nog niet van de baan is.