Gemeenteraad
In een persmededeling laat Samen/Vooruit weten niet tevreden te zijn met de beslissing van de Vlaamse regering betreffende de toekomstige ontwikkeling van het openbaar vervoer in onze provincie. Tevens delen ze mee dat ze dit vanavond op de gemeenteraad zullen aankaarten. Een bijkomende vraag die in deze dient gesteld is echter ook wat er gaat gebeuren met de huidige snelle verbinding Lommel-Hasselt, lijn 180, éénmaal de nieuwe plannen verwezenlijkt... Gaat Lommel dan ook dit verliezen, want kostenbesparend zou De Lijn deze dan misschien weleens kunnen afbouwen of helemaal schrappen... Hieronder de persmededeling:
"De Vlaamse Regering nam een voorkeursbesluit met betrekking tot de ontwikkeling van het toekomstig openbaar vervoer in Limburg en voorziet een trambus op eigen bedding tot in Pelt met een frequentie om de 15 minuten. Lommelaars zullen de bus tot daar moeten nemen om over te stappen op deze snelle verbinding en komen er dus bekaaid van af.
De fractie Samen Vooruit is erg ontgoocheld over dit besluit. In de vroegere Spartacusplannen was voorzien dat lijn 3 Lommel en Pelt rechtstreeks zou verbinden met Hasselt. Om Vlaanderen aan deze ambitie te herinneren was er in de Lommelse gemeenteraad van 3 maart 2020 al een motie om Lommel enerzijds meer te betrekken in de ontwikkeling van het project en anderzijds de eindhalte van de verbinding met Hasselt niet te beperken tot Pelt, maar ook door te trekken tot in Lommel.
“Wat nu voorligt is een eindstation in Pelt waar de Lommelaars naar toe moeten reizen met een lokale bus om er over te stappen. Onbegrijpelijk want uit bijkomend onderzoek dat onze fractie vroeg, bleek net dat als Lommel een halte zou krijgen dat dit zou leiden tot het hoogste aantal reizigers van alle alternatieven.” zegt gemeenteraadslid Walter Cremers. “De cijfers waren duidelijk: met Lommel als eindstation is de systeemefficiëntie het hoogst, zijn er de meeste op- en afstappers en is er de grootste verschuiving van autogebruikers naar sneltramgebruikers. Met het voorstel dat nu op tafel ligt, gaat dat niet het geval zijn, dat voelt iedereen. Vlaanderen legt de onderzoeksresultaten gewoon langs zich neer.”
“Deze beslissing zal belangrijke gevolgen hebben voor de ontwikkeling van ons stad. Onderzoek wijst uit dat de aanwezigheid van openbaar vervoer een belangrijke motivator is voor de ontwikkeling van woonaanbod. Met zijn commerciële en industriële potenties is het onbegrijpelijk dat een stad als Lommel geen snelle ontsluiting krijgt met het centrum van de provincie.” besluit Cremers.
Samen Vooruit zal dit in de gemeenteraad vanavond dan ook aankaarten opdat het stadsbestuur zich verzet tegen deze plannen die de Lommelaar niet de openbare dienstverlening zal geven waar hij recht op heeft."
Nieuwere berichten in
'Gemeenteraad'Oudere berichten in
'Gemeenteraad'