Grensgevallen
De Nederlandse regering gaat werk maken van een treinverbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf. Ook komt er een hoogwaardige OV-verbinding tussen het station in Eindhoven en Eindhoven Airport. Dat hebben de ministers Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en Van Veldhoven (Milieu en Wonen) gisteravond bekendgemaakt.
Wat de treinverbinding tussen Weert en Hamont betreft wordt er op dit moment gewacht op de laatste beslisinformatie, aldus minister Van Nieuwenhuizen. In de Kamerbrief over internationaal spoorvervoer, die de Tweede Kamer begin 2020 zal ontvangen, worden de vervolgstappen beschreven en de uitkomsten van de onderzoeken gedeeld. Die onderzoeken gaan onder meer over een second opinion rond de geraamde kosten voor het elektrificeren van de spoorlijn. Volgens een kostenraming van de Nederlandse spoorwegbeheerder Prorail zou het heractiveren tussen de €50 en €150 miljoen gaan kosten, veel meer dan in eerste instantie werd verwacht. Maar zijn alle maatregelen die Prorail heeft begroot ook daadwerkelijk direct noodzakelijk? Dat is onderzocht. Tevens is aan de NMBS gevraagd om een business case op te stellen voor de exploitatie van de verbinding.
Begin volgend jaar wordt daarover meer duidelijk.