Neerpelt
Hoe komt het dat de Kettingbrug Kettingbrug heet? Simpel: omdat de oorspronkelijke brug opgehangen was aan kettingen. "De kettingbrug had de breedte van een kar, met daarlangs een smal voetpad. ik hoor mijn oudste broer nog zeggen dat de brug waggelde wanneer er een kar geladen met stro passeerde." Dat lezen we in de jongste editie van "Het Liller Heem", het kwartaalblad van de Liller Heemkundige Kring. In het artikel wordt Mathieu Steensels aan het woord gelaten. De kettingen zouden tot in de jaren dertig nog zichtbaar zijn geweest. Bij de kanaalverbreding in 1934 werd de houten brug, samen met de draaibruggen, afgebroken en vervangen door een boogbrug. Die werd in 1940 opgeblazen door het Belgisch leger en het duurde dan tot in 1959 voor er weer een brug lag.
"Het Liller Heem" heeft ook nog een mooi artikel over de kanonskogel die in november opgegraven werd bij het rooien van de grote beuk achter De Kompen. Hij had een diameter van ca. 10 cm en was ruim 3 kilo zwaar. De bol dateert vermoedelijk uit de 17de eeuw, reden voor de Heemkundige Kring om een mooi verhaal te publiceren over het gebruik van kanonnen bij veldslagen en oorlogen in die tijd. Zo lezen we dat kanonskogels vaak geprepareerd werden om bijvoorbeeld constructies in brand te laten vliegen: "Belangrijk was dan natuurlijk wel dat er een scheiding aangebracht werd tussen de vuurlading met het buskruit en de kogel, door bijvoorbeeld een natte graszode; anders vloog de kogel een beetje te vroeg uit de vuurmond, hetgeen vervelend was aangezien het kanon langs de voorzijde geladen werd." De aan De Kompen gevonden kogel zou een afstand van zowat 2,3 km hebben afgelegd.
Het zijn maar twee van de vele artikels in het blad, uitgegeven door de vzw Heemkundige Kring, Dorp 30, 3910 Sint-Huibrechts-Lille. Een jaarabonnement kost 12 euro.