Het Agentschap Wegen en Verkeer gaat op termijn werk maken van een vlottere doorstroming en het verbeteren van de veiligheid voor alle weggebruikers op de Weg naar Meeuwen (N76) ter hoogte van Opglabbeek. Dit tussen de kruispunten met de Weg naar Zwartberg en de Bedrijfsstraat, aan het einde van de industriezone richting Meeuwen. Daarvoor hebben de projectpartners in grote lijnen een aantal principes afgeklopt. Het gaat om een visie op een toekomstige realisatie die nog in concrete plannen vertaald zal worden.
De verkeersafwikkeling op de N76, inclusief de aansluiting van de Weg naar Zwartberg en de industriezone, wordt in 2 fases aangepakt. De rotonde ‘Didden’ werd eerder in de eerste fase in 2018/2019, omgevormd tot een lichtengeregeld kruispunt én er kwam een Noord-Zuid bypass aan de rotonde van DHL. Voor de tweede fase is de startnota nu ook klaar. Het gaat om een visie op toekomstige realisaties waarbij de principes zijn goedgekeurd door de betrokken partijen. Nu volgt de opmaak van een projectnota met concrete voorstellen voor de uitvoering. De uiteindelijke realisering is mede afhankelijk van de financiering en de te doorlopen procedures.
De N76 is al een zeer drukke gewestweg, zegt het AWV. De aanpassingen zullen de huidige doorstroming verbeteren én houden rekening met de al geplande en gekende groei van bedrijfsactiviteiten op het industrieterrein (uitbreiding Scania, uitbreiding industriezone met de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Limburg,…) Zo zal in het uitbreidingsproject met POM en Van Cranenbroek de volledige ontsluiting van Van Cranenbroek verlopen via de Industrieweg-Noord en dus niet meer via de Weg naar Zwartberg.
In een startnota werden de grote principes vastgelegd voor een toekomstige herinrichting van de zone tussen het kruispunt Weg naar Zwartberg en het kruispunt met de Bedrijfsstraat, waar zich op dit moment een rotonde bevindt.
1. 2x2 rijvakken.
De 2x2 rijvakken worden doorgetrokken vanaf het kruispunt Weg naar Zwartberg, richting Meeuwen tot net voorbij het kruispunt met de Bedrijfsstraat. Dit komt de algemene doorstroming ten goede.
2. Ingrepen aan kruispunt ‘Didden’ (Weg naar Zwartberg).
Hier wordt een bijkomende Noord-Zuid bypass ingetekend waardoor gemotoriseerd verkeer vanuit Meeuwen richting Genk niet meer binnen de lichtenregeling rijdt. Zo zal ook de cyclustijd voor de linksaf beweging vanuit Opglabbeek naar Genk worden verlengd. Tenslotte komt er ook een rechtsaf-strook van Genk naar Opglabbeek.
3. Conflictvrije doorgang voor fiets- en voetgangersverkeer.
Het voorzien van een veilige fiets- en voetgangersoversteek over de N76 is essentieel. De zijstraat Weg naar Houthalen wordt afgebouwd voor gemotoriseerd verkeer ten voordele van het fietsverkeer. Zowel gelijkvloers als ongelijkvloers wordt onderzocht. Ook de uitbouw van een Hoppinpunt op deze locatie wordt nader bekeken.
4. Aanpassing kruispunt met de Bedrijfsstraat.
Het kruispunt krijgt slimme verkeerslichten voor een efficiënte en dynamische verkeersregeling. De rotonde verdwijnt, maar de bypass van Noord naar Zuid blijft behouden. Hierdoor kunnen oversteekbewegingen voor fietsers over de Bedrijfsstraat ook conflictvrij worden geregeld.
5. Doortrekken dubbelrichtingsfietspad.
Het fietspad komende van Meeuwen zal aan de oostzijde doorgetrokken worden richting Genk.
Recentste nieuws Oudsbergen