De Thomas Moore hogeschool voerde in opdracht van het gemeentebestuur een onderzoek uit naar het bereik en de waardering van de
gemeentelijke communicatie. Oudsbergen kreeg een behoorlijk goed rapport en zet de werkpunten om in concrete acties.
“Bijna
600 Oudsbergenaren namen de tijd om deel te nemen aan dit onderzoek naar het bereik en de waardering van de communicatiekanalen. Twee op de drie deelnemers stuurden hun bevindingen op papier in”, zegt Hanne Schrooten, schepen voor communicatie en participatie. “Door deze grote respons konden de onderzoekers van de Thomas More hogeschool conclusies en aanbevelingen formuleren op basis van een betrouwbare steekproef. Doordat het onderzoek voorheen al in 24 andere gemeenten werd uitgevoerd, konden we onze resultaten vergelijken met andere gemeenten.”
De resultaten waren behoorlijk positief. “69 procent van de ondervraagden evalueert de gemeentelijke communicatie positief. Inwoners voelen zich voldoende geïnformeerd. De informatie is begrijpelijk en herkenbaar”, vat schepen Schrooten samen. Daarmee is ze tevreden. “Onze gemeente bestaat nog maar drie jaar, waarin we ook zelf als organisatie nog onze weg hebben moeten vinden en we moesten afrekenen met corona.”
De papieren communicatiemiddelen zoals de infokrant, het infomagazine en de vrijetijdspublicaties scoren in het onderzoek hoog qua tevredenheid en bereik. Er kwamen ook enkele werkpunten naar boven: de digitale communicatiekanalen worden positief geëvalueerd, maar bereiken nog te weinig Oudsbergenaren. De website kan nog meer bezoekers aantrekken en de gemeentelijke app is nog lang niet voor alle Oudsbergenaren gekend. Het onthaal scoort minder goed dan in andere gemeenten.
Het communicatieonderzoek levert volgens Schrooten veel nuttige feedback om op korte en lange termijn mee aan de slag te gaan. “We nemen deze resultaten op korte termijn mee bij het vernieuwen van ons infoblad, maar bijvoorbeeld ook op langere termijn in ons citymarketingplan. We zullen ook inspanningen doen zodat iedereen mee is. We blijven inzetten op een mix van digitale, papieren en mondelinge kanalen.” Over drie jaar staat er een nieuw onderzoek op het programma, waarop het gemeentebestuur nog beter hoopt te scoren.