Woensdag 24 februari 2021
Scania Parts Logistics in Oudsbergen gaat voortaan de containers, die vanuit Oudsbergen via de haven van Antwerpen vertrekken, vervoeren via de binnenvaart: laden in de haven van Genk en verder verwerken in de haven van Antwerpen. De voordelen zijn indrukwekkend: 47% minder CO2-uitstoot in vergelijking met de vrachtwagen, 1600 vrachtwagenritten minder over de E313, minstens 10% kostenbesparing op het transport Oudsbergen-Antwerpen en een aantal procesoptimalisaties in het magazijn. Deze week wordt gestart met de zendingen naar Brazilië, goed voor 400 containers per jaar.
Bedrijfseconomisch is dit project een voltreffer met een kostenbesparing van ruim
10% op het traject Oudsbergen-Antwerpen, zegt het bedrijf. "Die besparing ligt in de realiteit nog een
stuk hoger omwille van de positieve neveneffecten van de modal shift. Door de lege
containers ’s avonds aan te voeren en ’s ochtends geladen op te halen, slaagt
Scania erin om de workload tussen de dag- en de nachtploeg beter te balanceren.
Ook op vlak van douaneformaliteiten vindt een optimalisatie plaats. Door te werken
met het pick & drop systeem worden de containers na het ophalen meteen
doorgevoerd naar de transit-vrije zone in Haven Genk. Dit laat Scania toe om de
exportdocumenten zonder tijdsdruk klaar te maken."
Recentste nieuws Oudsbergen