De kinderen van
basisschool De Puzzel in Kleine Brogel gaan binnenkort "digitale munten" verzamelen, telkens wanneer ze te voet of met de fiets naar school komen. Die "munten" kunnen ze dan gebruiken op de kermis of bij lokale partners. Een en ander kadert in een beloningssysteem dat Belfius vandaag heeft bekendgemaakt.
"De Puzzel" is één van de drie scholen in het land waar het initiatief van start zal gaan. Het is de bedoeling kinderen aan te zetten om zelf concreet bij te dragen tot
een betere mobiliteit en een betere luchtkwaliteit in hun schoolomgeving. Het systeem maakt onder meer gebruik van blockchaintechnologie, wat de privacy en integriteit van de data garandeert. Via een dashboard kunnen de scholen en de gemeenten zien hoeveel kilometers de leerlingen hebben afgelegd en hoeveel CO2-uitstoot hierdoor werd vermeden.
Sensibiliseringscampagnes om kinderen naar school te laten fietsen of wandelen, richten zich meestal tot de ouders. Belfius en de 3 reeds aangesloten steden en gemeenten - naast Peer zijn dat Bonheiden en Crisnée - kiezen voor een andere aanpak: ze willen in de eerste plaats schoolkinderen motiveren, opdat ze op hun beurt hun ouders overtuigen om de auto thuis te laten.
Hoe werkt het? Bij registratie krijgen de leerlingen een sensor die ze op hun fiets kunnen monteren of aan hun boekentas kunnen hangen. In de school is er een scanner die automatisch detecteert wanneer een kind de fietsenstalling binnenrijdt of te voet naar school komt. De kinderen ontvangen hiervoor punten, die meteen in virtuele ‘dukaten’ omgezet worden. Een algoritme berekent het aantal punten per fietsrit of wandeling. Het houdt daarbij o.a. rekening met de afstand tot de school, de weersomstandigheden en welk seizoen het is. Bovendien kunnen er bonuspunten worden verdiend, bv. bij het dragen van een fietshelm. Lokale partners kunnen zich op het systeem aansluiten en de mogelijkheid bieden tot betalen met virtuele dukaten. Op die manier ondersteunt het project ook de lokale economie.
Deelnemende kinderen, scholen en handelaars hebben binnenkort toegang tot het platform. Met de app consulteren leerlingen hun puntensaldo en afgelegde afstanden en zien hun ouders bv. ook meteen hoeveel brandstof ze dankzij hun kinderen al bespaard hebben. De gemeenten en scholen krijgen via een dashboard een overzicht van het aantal deelnemers, de CO2-besparing, de afgelegde kilometers, enz. De aangesloten partners gebruiken de kassamodule van de app om de virtuele dukaten in één klik naar euro’s te converteren.
Lagereschoolkinderen hebben vaak nog geen smartphone en kunnen de app dus nog niet gebruiken. Als alternatief krijgen zij een fysieke kaart waarmee ze hun dukaten op de kermis, in het zwembad, enz. kunnen gebruiken.