Een aanzienlijk deel van de gemeenteraad in Peer ging over het invoeren van maar liefst
zes trajectcontroles. De camera's daarvoor werden aangekocht, schepen van mobiliteit
Steven Broekx vroeg nu om een positief advies aan de gemeenteraad om die ook effectief voor trajectcontrole in te zetten, met het oog op het handhaven van de snelheidslimieten. Er kwam hiertegen geen verzet vanwege de oppositie, voor zover dit aan drie voorwaarden gekoppeld zou worden. Ten
eerste mag het geen verdienmodel worden. De trajectcontrole moet echt dienen om te hard rijden te ontraden, niet om er geld aan te verdienen. Ten
tweede moet het zo ook heel duidelijk gecommuniceerd worden naar de bevolking toe. Ten
derde moet er ook halfjaarlijks gerapporteerd worden, zodat vanuit de oppositie ook effectief kan opgevolgd worden dat het geen verdienmodel aan het worden is. Vanuit het bestuur was hier
geen bezwaar tegen, bedoeling van het gebruik van de camera's blijft om het sluipverkeer te ontraden, en wie er toch van die sluipwegen gebruikt maakt moet er voor zorgen dat dit aan een aangepaste snelheid gebeurt. De GAS-boetes zijn effectief een inkomen voor de stad (waarvan nog onduidelijk is of die hoger zullen komen te liggen dan de kostprijs van de camera's), en als dusdanig is er sowieso rapportering. Op één stem na werd er positief advies verleend.