In de gangen van Flow Highschool klinkt steeds vaker het geluid van microfoons, camera’s en digitale bewerkingen. De school heeft sinds kort een greenroom, een professionele opname- en productieruimte waar leerlingen actief aan de slag gaan met taal en media. Met dit initiatief laat de school zich inspireren door Scandinavische onderwijssystemen, een aanpak die versterkt werd door Erasmus+ bezoeken aan Finland en Noorwegen.
Meer dan klassieke taallessen
De greenroom is geen gadget, maar een vast onderdeel van de lessen Nederlands, Frans en Engels bij FLOW Highschool. Hier nemen leerlingen spreekoefeningen op, maken ze podcasts en leren ze werken met audiovisuele media. “Jongeren groeien op in een wereld waarin digitale communicatie en meertaligheid steeds belangrijker worden,” zegt directeur Sarah Candreva. “Door hen actief te laten experimenteren met beeld en geluid, versterken we hun taalvaardigheid en hun zelfvertrouwen, mediawijsheid en creativiteit.”
Van nieuwsverslag tot vlog in Parijs
Dat de greenroom meer is dan een hippe ruimte, blijkt uit de opdrachten die de leerlingen de afgelopen weken uitvoerden:
Creatieve poëzie – In de lessen Nederlands schreven leerlingen een gedicht, dat ze vervolgens in de greenroom inlazen en visueel verwerkten.
Interviewtechnieken – Leerlingen kozen een nieuwsfeit, werkten een interview uit en namen het op met professionele opnameapparatuur.
Diepgang in FLEX-uren – Taalsterke leerlingen schreven interviews en legden hun eigen leerkrachten het vuur aan de schenen. De beelden werden nadien gemonteerd tot echte nieuwsfragmenten.
Vaste waarde in de lessen
De komende weken wordt de greenroom nog verder geïntegreerd in het curriculum. In de Franse en Engelse lessen leren leerlingen zich voorstellen en de weg uitleggen. Dit verwerken ze in een vlog, die ze met hun eigen Chromebook opnemen. Nadien bewerken ze hun filmpje in Canva, zodat het lijkt alsof ze bijvoorbeeld voor de Eiffeltoren staan of door de straten van Londen wandelen. “Op die manier brengen we taal echt tot leven,” zegt Candreva. “Dit wordt een standaard onderdeel van de lessen, omdat het zowel de spraakvaardigheid als het digitale denken stimuleert.”
Flow Highschool kan dit project realiseren dankzij de steun van GO! Scholengroep Xpert, die investeert in innovatieve onderwijsmethodes en digitale leermiddelen.
Over Flow Highschool:
Flow Highschool is een secundaire school in Peer en maakt deel uit van GO! Scholengroep Xpert. De school opende dit schooljaar haar deuren met een eerste jaar in de A-stroom en breidt volgend schooljaar uit met een tweede jaar, waarmee een volwaardige eerste graad ontstaat. Flow Highschool zet in op evidence based onderwijs met een sterke focus op diepgaand leren.
Meer info: www.flowhighschool.be
(Foto's Jens Veraa)