Een opmerkelijke uitspraak van Johan Decuyper in De Tijd dit weekend. Hij is de CEO van luchtverkeersleider Skeyes die opmerkt dat de
F35 veel
meer (lucht)ruimte gaat nodig hebben voor oefeningen dan de F16. Zo goed als heel het gebied van Oost-België tot Aarlen. En om dat veilig te doen zou dan de ganse burgerluchtvaart boven dat gebied moeten stilgelegd worden. Een ondenkbare piste, aldus nog Decuyper, die de hint geeft dat de Belgische luchtmacht dan beter in grotere landen gaat oefenen. Wat niet simpel zal zijn, want meerdere landen hebben daar ondertussen al luchtruimte geboekt.
De levering van de F35 in Kleine Brogel is overigens pas
voorzien voor 2027. Eerst dient nog de ganse infrastructuur om het nieuwe toestel te huisvesten én onderhouden aangepast te worden. Baggermaatschappij Jan De Nul staat in voor die opdracht in Kleine Brogel.
Het nieuwe toestel heeft al voor meer commotie gezorgd, zeker nadat bekend raakte dat deze bij het opstijgen vijf keer
meer lawaai zou maken dan een F16. Bij het landen zou het zelfs tot 20 keer luider zijn. De legerleiding stelt hier tegenover dat er minder vluchten zullen zijn, vermits er meer met de simulator zal worden gevlogen. Het feit dat de kostprijs per vlieguur tot drie keer hoger zou liggen dan bij de F16 zal daar wellicht ook in meespelen.