De stad Peer krijgt een Vlaamse subsidie van
195.504 euro voor het ontwikkelen van slimme mobipunten. Mobipunten zijn knooppunten voor verschillende vervoerswijzen.
Een mobipunt bestaat bijvoorbeeld uit verschillende parkeerplaatsen voor autodelen, fietsparking en een nabije halte van openbaar vervoer. Peer diende samen met Genk, Houthalen-Helchteren, S-Lim en Interleuven het project ‘Slimme & Modulaire Mobipunten’ in het kader van de project ‘City of Things’ van de Vlaamse Regering.Steden en gemeenten staan de komende jaren voor heel wat uitdagingen. Mobiliteit is daar één van. In het geval van een lokaal bestuur is het belangrijk om de basismobiliteit en de basisbereikbaarheid mee te organiseren. Een manier om dit te doen is het faciliteren van een overstapmodel, het zogenaamde mobipunt. Mobipunten kunnen beschouwd worden als knooppunten waar verschillende vormen van vervoer samenkomen: bovenlokale wegen, openbaar vervoer, fietsknooppunten, parkeerruimte en zelfs taxidiensten. Tegelijk kan een mobipunt ook uitgerust worden met andere vormen van dienstverlening: van deelfietsen en -auto’s over afhaalpunten voor pakjes, openbare fietspompen tot WIFI-punten. Het project dat de stad Peer met de andere partners ingediend heeft en dat nu ook door Vlaams minister Philippe Muyters van een subsidie voorzien wordt, bestaat in het ontwikkelen van een standaard voor de inrichting, uitrusting en organisatie van een mobipunt. Bij inrichting gaat het over een degelijke ruimtelijke en architecturale studie met richtlijnen en standaardisatie. Centrale ligging en identiteit zijn sleutelbegrippen in het onderzoek. Op het vlak van de uitrusting en de organisatie van een mobipunt gaat er aandacht naar informatisering (internet of things), het voorzien van milieuvriendelijke elektriciteitsvoorzieningen en de veiligheid. Samengevat voorziet dit project in de standaardisatie en een modulaire aanpak van de elementen die samen een mobipunt maken om enerzijds de ruimtelijke verrommeling te voorkomen, de prijzen te drukken en daarbij internet of things ingebouwd te zien. Naast de ontwikkeling van een standaard voor de ontwikkeling van een mobipunt, mikt de Stad Peer op termijn ook op de effectieve realisatie van een mobiliteitsknooppunt. Daarbij wordt gedacht aan de omgeving van het voormalige station van Wijchmaal. Deze locatie ligt immers vlakbij de N73 en de N74, aan de fietssnelweg vanuit het noorden van de provincie en Wijchmaal staat nog altijd aangeduid als halte in Spartacus. Daarnaast wil de stad Peer projecten als autodelen, fietsdelen of andere vormen van gedeelde mobiliteit een plaats geven in het mobipunt.