Het stadsbestuur heeft een subsidiereglement uitgewerkt waarbij zg. pop up-initiatieven in het handelscentrum financieel ondersteund kunnen worden. Daarmee hoopt men twee vliegen in één klap te slaan: het stimuleren van creatieve handelsinitiatieven en het bieden van een oplossing voor tijdelijke leegstand.
In het beleidsplan ‘Peer 3.0.’ gaat het in het deel ‘Vooruitziend Peer’ over de toekomst van de stad Peer. De grote kapstok waaraan het Peer van 2030 wordt gehangen, is het Masterplan met dezelfde titel: Peer 2030. Een eerste concrete project daarin is de uitwerking van een ondersteuningsbeleid voor pop up-initiatieven in het kernwinkelgebied in de gemeente. Het gaat om tijdelijke handels- of horecazaken in leegstaande panden. Deze vorm van creatief handelen is vaak de aanloop naar een meer definitieve uitbating terwijl leegstaande handelspanden een tweede leven krijgen. Daarom pakt het stadsbestuur uit met een subsidiereglement voor dergelijke initiatieven. Wie twijfels heeft over de haalbaarheid van een eigen zaak, maar wel een goed idee daarvoor heeft, hoeft niet meteen zwaar te investeren.
Zogenaamde pop up-zaken zijn tijdelijke handels- en horecazaken met een uitbating tussen 1 en 6 maanden. Indien aan enkele andere voorwaarden wordt voldaan, kunnen de uitbaters voortaan rekenen op een éénmalige ondersteuning van 750 euro. Ook de eigenaars van leegstaande handelspanden krijgen een toelage als ze onderdak bieden aan een pop up-activiteit. Zij komen in aanmerking voor een éénmalige subsidie van 500 euro.