Peter Smeets is de lijsttrekker van PUUR PEER, een lijst die in totaal 19 kandidaten telt. De partij heeft geen eigen website, hun programmapunten verschijnen nu op hun
Facebookpagina. Een bewuste keuze, want de partij ijvert sterk voor 'direct contact' met de Perenaar, en zo weinig mogelijk via digitale kanalen zoals websites. Peter Smeets vatte alvast voor ons de programmapunten samen in zijn beleidsplan.
Wat is het beleidsplan van de partij?
‘Peer zal weer dichter bij de mensen staan. De stadsdiensten zullen ook toegankelijk zijn zonder afspraak, er zal een avondopening zijn zodat mensen geen verlof moeten nemen om naar het stadhuis te komen en er komen terug zitdagen voor burgemeester en schepenen, zodat de inwoners vlot met hen in gesprek kunnen gaan. Participeren zal ook niet langer een hol begrip zijn. Inwoners worden betrokken bij de plannen die we voor Peer hebben, lang voordat er beslissingen genomen zijn. We bieden de inwoners de mogelijkheid om de gemeenteraadsleden rechtstreeks vragen te stellen tijdens een burgermoment op de gemeenteraad.’
‘Naar milieu en gezondheid toe zullen maatregelen getroffen worden om de vele milieuverontreinigingen die door ons huidig bestuur begaan, gedoogd of geminimaliseerd werden aan te pakken. Als milieutechnoloog is onze lijsttrekker de geschikte persoon om dit te realiseren, zonder dat dit de inwoners ook maar iets kost. Het kan niet zijn dat nergens in Vlaanderen het grondwater zo vervuild is met zware metalen als hier. Speeltuintjes aanleggen met giftige PAK’s, asbestgrond laten verspreiden over de akkers in en om Peer, hoe durven ze? Een gigantische PFAS-verontreiniging in het grondwater (1550 keer meer dan aanvaardbaar) aan de luchtmachtbasis en doen alsof er niets aan de hand is.
Met Puur Peer in het bestuur zal bij een volgend gezondheidsonderzoek Peer niet langer slechter scoren dan sterk geïndustrialiseerde gemeenten.’
‘De verkeersveiligheid zal ook verbeteren. Door het plaatsen van een tractorsluis in de Houtestraat waardoor het sluipverkeer nu andere wegen zoekt en dit samen met een parking langs de Tettelstraat voor het Dommelhuis, werd een levensgevaarlijk kruispunt gecreëerd aan de Steenweg Wijchmaal, Tettelstraat en omleidingsweg. Dit zal teruggeschroefd worden met als bijkomend voordeel dat er weer een normale verbinding tussen Wijchmaal en ’t Lin mogelijk is.’
‘Ook het plaatsen van trajectcontroles op locaties tussen weilanden en bossen zullen herbekeken worden. Er zullen effectieve verkeer remmende infrastructuurwerken komen. Trajectcontroles (en ook de GAS-boetes trouwens) dragen niet bij tot verkeersveiligheid maar enkel tot het spijzen van de gemeentekas en mogen wat ons betreft afgevoerd worden.
Er zal aangedrongen worden bij het Vlaams gewest om de doortocht in Wijchmaal effectief verkeersluw te maken en enkel toegankelijk te maken voor plaatselijk verkeer en als veilige fietsverbinding tussen Peer en Hechtel. De oplossing is tientallen jaren geleden al ingetekend op het gewestplan: de zuidelijke omleidingsweg in Wijchmaal.
Gemeentebelastingen zullen verlagen zoals verder aangegeven in het antwoord op een lezersvraag.’
‘Puur Peer zal zorgen voor betaalbare woningen, onder meer door het inrichten van woonzones met tiny houses als starters- of landingswoning voor onze jeugd en ouderen.
Er zal een gedegen groenonderhoud gebeuren waardoor Peer er niet langer bijligt als een woestenij zoals het nu vaak is.
De aantrekking van centrum en kerkdorpen zal verhoogd worden door ondersteunende maatregelen naar horeca en handel toe, dit o.a. door het centrum tijdens de zomermaanden van zaterdagavond (als de winkels sluiten) tot maandagnamiddag (einde wekelijkse markt) af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer en zo het heel weekend lang activiteiten en uitgebreide terrasjes mogelijk te maken.’
Wat zijn jullie prioriteiten in Peer?
‘De topprioriteit is van Peer en de kerkdorpen weer plaatsen maken waar mensen graag willen wonen en naartoe komen om te winkelen, om van onze lokale horeca te genieten, om te wandelen en te fietsen, om bezienswaardigheden te bezoeken. Kortom, Peer moet terug een bruisende stad worden en de verloedering moet teruggedrongen worden.’
Staat de vernieuwing van fietspaden, fietsstructuur, en verkeersveiligheid in het algemeen hoog op jullie agenda?
‘Deze zaken staan uiteraard hoog op onze agenda. Afgelopen week konden we in de krant lezen dat de Perenaar absoluut niet tevreden is met de fietspaden in Peer. Terwijl ons stadsbestuur dweept met de slogan “Peer fietsstad” blijkt dat in het merendeel van onze buurgemeentes de inwoners meer tevreden zijn over hun fietspaden dan in Peer. Van de beloofde kilometers fietspaden die de CD&V ging laten aanleggen afgelopen legislatuur, werd maar een fractie gerealiseerd, en dan zijn ze er nog fier op ook nog… Over verkeersveiligheid had ik het al in een bovenstaande vraag. Deze moet en zal verbeteren.’
Wat kan er ondernomen worden om de verbinding tussen Peer en Kleine-Brogel te verbeteren?
‘Met Puur Peer in het bestuur zal er effectief gewerkt worden aan veilige fietsverbindingen tussen de verschillende kerkdorpen, ook tussen Erpekom en Grote-Brogel. Wat de verbinding tussen Peer en Kleine-Brogel betreft zal Puur Peer blijven aandringen bij het Vlaams gewest (want het betreft een gewestweg) om veilige fietspaden aan te leggen. Doen ze dit niet, dan legt de stad Peer er zelf aan.’
Is het mogelijk de gemeentebelastingen te verlagen?
‘Uiteraard is het mogelijk de gemeentebelastingen te verlagen en dit zal met Puur Peer in het bestuur ook gebeuren en wel in twee stappen naar 7%. Hoe we dit gaan doen? Vooreerst met het stoppen met megalomane prestigeprojecten. Een fuifkelder in De Bak voor een honderdtal personen, waarvan de kostprijs nu al opgelopen is tot boven de 3 miljoen euro’s, wie zit daarop te wachten? De huidige jeugd zal de komende 20 jaar veel belastingen moeten gaan betalen om dit te bekostigen. Een half Dommelhuis-project (door een “foutje” van ons bestuur mocht de andere helft van deze “poort naar Bosland” er niet komen of Peer moest alle subsidies terugbetalen), alweer een miljoen euro weggesmeten. Een Hoppinpunt in Wijchmaal van ongekende grootte waar nooit meer dan 5 auto’s staan tijdens de kantooruren en toch is de busverbinding in Peer een absolute ramp.’
‘Een tweede grote besparing zal gerealiseerd worden door onze infrastructuurwerken degelijk op te volgen. Met Puur Peer in het bestuur is het gedaan met “niet voorziene” meerwerken en projecten die maar blijven aanslepen. Hoe dikwijls heb ik (raadslid Smeets) tijdens de gemeenteraad al moeten wijzen op het belang van een grondige voorbereiding en een degelijke opvolging van werken en toch lijkt dit niet door te dringen tot ons bestuur. Tja, werken met de portemonnee van de belastingbetaler is gemakkelijk…’
(Redactie: deze tekst verwoordt de inhoud zoals die op de website en/of andere publicaties van deze partij staat, en houdt geenszins een oordeel in betreffende de inhoud ervan - de partij beschikt niet over een groepsfoto)