Het was de eerste keer dat de herstellingen voor het
Repaircafé doorgingen in het hoge gebouw van
Syntra PXL in de Hoekstraat. Maar zij die iets te herstellen hadden, hadden de weg gevonden, en er heerste een gezellige drukte.
Druk voor zij die bezig waren met de herstellingen, en
gezellig voor zij die moesten wachten tot ze aan de beurt waren of tijdens de herstellingen. Een tasje koffie er bij, een versgebakken wafel, van de herstellers moesten we trouwens vermelden dat iedereen hier welkom is, ook wie niets te herstellen heeft. Het kwam in het verleden al wel eens voor dat 'klanten' elke keer iets bewust defect maakten om terug langs te kunnen komen in het Repaircafé.
Meer foto'sHet Repaircafé is het
toonbeeld van duurzaamheid. Wie toekomt wordt eerst ontvangen door twee duurzame medewerkers van Pelt (vandaag bakten ze zelfs voor iedereen die toekwam een verse wafel), waarna ze doorverwezen naar de hersteller. Was die vrij, dan kon dat onmiddellijk, was die bezig, dan kreeg 'de klant' een volgnummer.
De messen- en scharenslijpers waren bijna continue te horen, enkel toen de elektriciteit even uitviel op de 'repairverdieping' konden ze even op adem komen en van hun wafel genieten. Van dure messen tot goedkope keukenmessen van 5 € per stuk, ze hoeven dus niet vervangen te worden, na een professionele slijpbeurt zijn ze weer even scherp als voorheen.
De naaisters stonden vandaag voor een iets moeilijkere opdracht, want om broeken en rokken te herstellen moesten ze er rekening mee houden dat die verse wafel toch weer voor enige afwijking kon zorgen. Naaister Elly had dat probleem niet, zij moest een broek gewoon wat inkorten. Elly zat vorig jaar met een defecte naaimachine die zij liet repareren in het Repaircafé. Dat lukte én ze vond het zo gezellig dat ze sindsdien elke keer terug kwam. Maar dan wel om zelf mensen te helpen met haar naaimachine.
Bij de electro-afdeling was het druk. Een radio die kraakte, een koffie-apparaat waar geen water meer uitkwam, een duur strijkijzer dat net na de garantieperiode ineens héél heet begon te worden (aan het handvat!), een cd-speler waarvan de lade niet meer open ging en een hoge drukreiniger waar geen druk meer op zat: de vrijwillige herstellers wisten er overal raad mee.
Rudi van de Fietsbieb was er ook. Niet om fietsen voor de jeugd uit te lenen, wel om (vandaag) kettingen weer te laten ronddraaien en versnellingen weer te laten schakelen.
Herstellingen zijn gratis, maar de meeste bezoekers waren na afloop zo blij dat ze toch weer cd's konden beluisteren of de strijk konden doen zonder een hand te verbranden, dat ze een vrijwillige bijdrage in het Repair-varkentje achterlieten.
Het volgende Repaircafé vindt plaats op zaterdag 29 maart!