Neerpelt
Telkens wanneer er tijdens de voorbije legislatuur in de gemeenteraad werd gesproken over verlichting, vroeg de oppositie
waarom de gemeente geen verlichting op het fietspad op Grote Heide liet plaatsen, zeker nadat er 's avonds enkele incidenten hadden plaatsgevonden. Die vraag werd nog scherper toen het stadsbestuur van Hamont-Achel op het grondgebied van die gemeente langs dat fietspad een verlichting liet plaatsen die reageerde op de aankomende fietser,
Maar telkens antwoordde burgemeester Drieskens dat daar geen plannen voor waren.
Nu - vijf dagen voor de verkiezingen - meldt de gemeente dat er ineens wél geld voor een fietspadverlichting is.
In november moeten de werken starten aan een tracé dat 3,5 kilometer lang is. De totale kostprijs bedraagt € 176 572. De provincie Limburg voorziet een tussenkomst van € 150 000 in het kader van de aanleg van de fietssnelweg Hasselt-Hamont. Fietssnelwegen zijn fietspaden bedoeld voor langeafstandsverkeer.
In het voorjaar van 2019 starten ook de werken om de kruispunten van de spoorlijn 18-fietssnelweg met de kruisende wegen op het tracé tussen Houthalen-Helchteren en Hamont-Achel te beveiligen. In totaal gaat het over een 40-tal kruisingen. Elke kruising krijgt een aangepaste oplossing naargelang het type van kruisende weg. Op bepaalde kruisingen wijzigt de voorrangsregeling in het voordeel van de fietser op de fietssnelweg.
(Archieffoto Jopie Renzema)UPDATE In een reactie zegt burgemeester Drieskens: “De gemeente is steeds voor een veilige fietsverbinding geweest en deed hier ook onderzoek naar. Echter waren er fundamenteel 2 samenhangende redenen om niet vanuit de gemeente deze investering in verlichting te doen. Ten eerste gaat het om een bovenlokale fietsverbinding en is het van belang dat het zeker is dat ook in alle andere gemeenten op het traject dergelijke verlichting aanwezig is, hetgeen een gemeentegrensoverschrijdende aanpak vergt. Ten tweede was de verlichting in kwestie bijna dubbel zo duur als de normale standaardverlichting. Mede gelet op het bovenlokale karakter van dit fietspad was het ons inziens een investering die dan ook bovenlokaal diende gedragen te worden.
Dit neemt niet weg dat wij steeds naar oplossingen zijn blijven zoeken. Deze kwam er toen de Provincie Limburg het traject in kwestie opnam als Fietssnelweg. Tijdens gesprekken met de bestendige deputatie werd overeengekomen ook de verlichting mee op te nemen in de inrichting als fietssnelweg (naast o.m. veilige kruispunten).
Op basis van dit principieel akkoord trad de gemeente middels besluit van 23 mei 2016 van het college van burgemeester toe tot de Intergemeentelijke Begeleidingscommissie voor het gemeentegrensoverschrijdend “project Fietssnelweg Spoorlijn 18 fase 1”. Sedertdien volgden er vanuit de oppositie (de raadsleden krijgen doorlopend de notulen van het college toegestuurd) geen vragen of opmerkingen meer.
Vervolgens werd het project doorheen verschillende stadia uitgewerkt, en voorzag de Provincie Limburg in haar budget 2018, goedgekeurd op de provincieraad van november 2017, de nodige budgetten.
Derhalve kon in ons infoblad De Neerpeltenaar van mei rond het thema “duurzame mobiliteit” de aankondiging van dit project reeds gebeuren. Ook toen bleef het stil vanwege de oppositie. Gisteren vond een afrondende ambtelijke vergadering plaats (Gemeentelijke
Begeleidingscommissie) waar over de exacte bedragen en start der werken werd gesproken. Vandaar dat vandaag, aanvullend op het artikel in ons infoblad van 5 maanden geleden, meer concrete info aan de inwoners kan worden verstrekt.
Slotsom:
1) Wij bieden een oplossing door in overleg te zijn getreden met de provincie in het kader van de fietssnelwegen met de vraag ook verlichting te voorzien.
2) Het overgrote deel van de factuur wordt door de provincie betaald, wat ook logisch is voor bovenlokale fietsverbindingen. De provincie heeft hier nogmaals haar nut bewezen.
Of maw., probleem correct en professioneel opgelost zonder de Neerpeltse belastingbetaler te bezwaren, en tijdig en buiten verkiezingstijd al correct gecommuniceerd.”